Dluhopisy Leo Express byly skvělou půlroční investicí

Leo Express

Leo Express Zdroj: Anna Vackova, E15

Schůze držitelů dluhopisů společnosti Leo Express skončila dohodou, že nespokojení držitelé obligací mohou požádat o předčasné splacení. To tyto dluhopisy rázem katapultovalo mezi nejlepší investice na tuzemském trhu uplynulého půlroku. Dalo se vydělat až deset procent.

Leo Express vydal dluhopisy loni v prosinci. Zájem investorů, kterých se nakonec našlo přibližně šest desítek, však zaostal za očekáváním. Místo plánovaného rámce 550 milionů korun se prodalo dluhopisů jen za 113 milionů, navíc za 95 procent nominální ceny. K firmě Leo Express se tak dostalo jen 107,35 milionu korun.

„Do emise dluhopisů jsme vkládali určité podmínky, které emitent musí splnit,“ uvedl pro deník E15 Daniel Drahotský, ředitel úseku Finanční trhy J&T Banky, která emisi dluhopisů vedla. Drahotský nesplnění podmínek připisuje dlouhotrvající cenové válce železničních přepravců na lince Praha–Ostrava. Prostředky získané emisí tak nemohl Leo Express na nic využít a od červnové schůze vlastníků leží na vázaném účtu. „Dluhopis s rizikem počítal, a proto byl takto stavěn. Pokud něco nevyjde, musejí vlastníci dodat nový kapitál. A prostředky z dluhopisů mohou použít, až ty podmínky budou plnit,“ velebí Drahotský nastavení podmínek pro dluhopisové investory.

Investor, který dnes požádá o předčasné splacení dluhopisů, může za uplynulých osm měsíců teoreticky počítat s výnosem až deset procent. Dluhopis nesl roční kupon 7,5 procenta, tedy pět procent za osm měsíců a dalších pět procent investor vydělá rozdílem upisovací ceny a nominální ceny. Leo Express totiž nespokojeným investorům bude muset vyplatit sto procent nominální ceny, při prodeji se však musel spokojit jen s 95 procenty.

„Do 28. srpna běží lhůta, během níž si věřitelé, kteří hlasovali proti nebo se schůze vůbec nezúčastnili, mohou požádat o předčasné splacení dluhopisů,“ uvedl Drahotský. Podle informací deníku E15 jich bude chtít předčasně splatit dluhopisy zhruba třetina.

Leo Express plánoval prostředky získané emisí dluhopisů využít pro nákup nových vlakových souprav, protože provozování železniční dopravy s pěti soupravami nedává příliš prostoru pro úspory z rozsahu.

Na trati, kde Leo Express jezdí především, tedy mezi Prahou a Ostravou, však již od loňského roku zuří cenová válka mezi třemi přepravci. Leo Expressu se tak za současné situace nevyplatí nakupovat další vlaky a prohlubovat svoji ztrátu.