Do sporu mezi Škodou a ČD se vložil Siemens a zvažuje žalobu

railjet

railjet

Výrobce Railjetů, firma Siemens, se dnes ohradila proti tvrzení Škody Transportation (ŠT), že její stroje jsou předražené, a uvažuje o soudním řešení sporu. Škoda tyto výroky Siemensu popřela. Český výrobce také považuje za nestandardní uvalení obchodního tajemství na rozklad, kterým České dráhy napadly pozastavení nákupu 16 vlaků Railjet. Oznámilo to dnes zastoupení ŠT. České dráhy oponují, že rozklad obsahuje citlivá data. Nebrání se prý ale předání dokumentů bez těchto důvěrných informací.

Podle dopravce je dohodnutá cena ve výši 200,5 milionu eur za 16 souprav výhodná, protože využívají nabídky rakouských drah, které objednaly 67 jednotek, následně ale zjistily, že 16 z nich nepotřebují. ČD proto na nové soupravy nevypsaly výběrové řízení.

Tuzemský výrobce Škoda výhodnost ceny zpochybňuje a o vypsání výběrového řízení žádá, protože by se chtěl do něj přihlásit se svými výrobky, které plánuje vyvíjet ve spolupráci s nespecifikovaným zahraničním partnerem. Vozidlo schopné jet dvousetkilometrovou rychlostí bude Škoda Transportation schopna dodat o 15 procent levněji v přepočtu na jedno sedadlo, než v případě Railjetů, uvedl už dříve generální ředitel Škoda Transportation Josef Bernard.

Podle Siemensu Škoda poškozuje dobré jméno firmy...

Podle společnosti Siemens šíří Škoda Transportation nepravdivé a zavádějící informace o parametrech a cenách vlakových souprav, které veřejně je srovnává se svou virtuální studií, která prý existuje pouze na papíře. „Písemně jsme proto upozornili Škodu, že dle našeho názoru jde o záměrné nekalosoutěžní jednání, které obsahuje nepřípustnou srovnávací reklamu a poškozuje dobré jméno firmy. Zvažujeme, že se budeme bránit i soudní cestou,“ vydal ve svém prohlášení Siemens.

V prohlášení se dále píše, že Siemens je arogantním chováním společnosti Škoda Transportation na českém trhu velmi znepokojena. „Škoda napadá výběrové řízení na vlaky pro dálkovou mezinárodní dopravu z pozice lokálního výrobce příměstských vlaků, který nejenže nemá ve svém portfoliu odpovídající produkt, ale nemá ani potřebné zkušenosti s jeho výrobou. Jsme toho názoru, že snahou Škody není nabídnout Českým drahám odpovídající variantu vlaku, ale překazit záměr drah nakoupit moderní dálkové vlaky pro mezinárodní dopravu,“ uvedl dále Siemens s tím, že chování Škody Transportation brzdí rozvoj české železniční dopravy a brání jejímu intenzivnějšímu využívání na úkor automobilové dopravy.

...český výrobce to popřel

Proti výrokům Siemensu vydala Škoda dnes odpoledne reakci v podobě veřejného prohlášení, ve kterém uvádí své rozčarování z jednání Siemensu. „Je pro nás nepochopitelné, proč se Siemens tak úporně brání, aby jeho nabídka podstoupila férové srovnání ve veřejné soutěži,“ řekl ředitel Škody Transportation Josef Bernard.

Tvrzení Siemensu o nepřípustné srovnávací reklamě označila Škoda jako úsměvné. „Škoda nezveřejňuje o produktech společnosti Siemens žádné informace kromě těch, jež čerpá z veřejných zdrojů. Přezkoumání před nezávislým soudem se ale Škoda Transportation samozřejmě neobává,“ stojí v prohlášení.

Škoda se ohradila i proti tvrzení, že brzdí rozvoj české železniční dopravy a brání jejímu intenzivnějšímu využívání. „Tento výrok je natolik absurdní, že nevyžaduje dalšího komentáře. Přáním Škody je, aby státem vlastněný národní přepravce vynakládal veřejné prostředky co nejefektivněji, tedy aby protěžováním jediného dodavatele a netransparentním postupem při mnohamiliardových nákupech neobcházel zákon a nevynakládal více peněz, než je pro nezbytné,“ uzavřela.

Škoda Transportation také nesouhlasí s uvalením obchodního tajemství na dokumenty ČD

Škoda považuje za nestandardní uvalení obchodního tajemství na rozklad, kterým České dráhy napadly pozastavení nákupu 16 vlaků Railjet od společnosti Siemens. Podle zástupce společnosti Škoda Transportation Radka Pokorného je běžné, že se obchodní tajemství vztahuje na část rozkladu, nikoliv však na celý dokument.

Předběžné opatření ÚOHS znemožňuje drahám a Siemensu dodávku 16 Railjetů podepsat od počátku týdne. České dráhy uvedly, že nemají žádný problém s tím, aby se Škoda Transportation k dokumentu dostala, není ale možné, aby měla přístup k citlivým datům, která dokument obsahuje. „Naši právní zástupci standardně předávají tyto podklady pro ÚOHS jako obchodní tajemství, protože toto tajemství obsahují,“ uvedl vedoucí tiskového oddělení drah Radek Joklík.

Právní zástupci dopravce podle Joklíka v současnosti diskutují s antimonopolním úřadem o upraveném dokumentu, který bude zbavený všech citlivých obchodních tajemství a který bude moci Škoda bez problémů dostat. Škoda Transportation by mohla dokument dostat nejspíš v pondělí, doplnil Joklík.