Dráhy loví spojence pro linku do Berlína

„Předpokládám, že jednání ukončíme do konce roku,“ řekl deníku E15 ředitel ČD Petr Žaluda. Konkrétnější být nechtěl kvůli ohledům na nového partnera. „Bude to ale samozřejmě někdo, kdo má licenci na Německo,“ doplnil pouze.
V úvahu připadá například německá společnost Hamburg-Köln-Express (HKX), která od letošního července konkuruje Deutsche Bahn na lince z Hamburku do Kolína nad Rýnem. Mimo hru jsou naopak čeští soukromníci Leoš Novotný a Radim Jančura se svými firmami Leo Express a RegioJet. „S námi nejednají,“ reagoval na dotaz E15 Novotný, jehož zlatočerné vlaky vyjedou v prosinci z Prahy do Ostravy.
Jančurův RegioJet se na berlínskou trať chystá, ale na základě smlouvy právě s Deutsche Bahn. O stejnou smlouvu usilovaly jako velký favorit České dráhy, Deutsche Bahn je ale odmítla a dál jedná pouze s Jančurou. ČD nyní oplácejí stejnou mincí a chtějí do Berlína jezdit na vlastní podnikatelské riziko se soukromým partnerem. Podle kuloárních informací z Českých drah dává komerční provoz do Berlína smysl, čísla sice firma tají, linka je ale zisková.
Podle Žaludy se nyní model spolupráce i provozu na trati tvoří. V úvahu připadají vlaky Railjet od Siemensu, jejichž nasazení dráhy chystají ve spolupráci s rakouskými ÖBB na směr Praha–Vídeň– Štýrský Hradec. Siemens zatím vyrábí pro ČD sedm souprav, ve hře je ale – na základě loni uzavřené smlouvy – přiobjednání dalších osmi vlaků.
Celou berlínskou akci má na starosti nový člen představenstva ČD , který rovněž vedl jednání s ÖBB o spojích do Vídně. Na lince Praha–Berlín se tak zadělává na pikantní střet mezi ČD a Jančurovým Regio Jetem. Jančura by ale měl jezdit pod smluvním deštníkem Deutsche Bahn až do Hamburku.