Národní dopravce do pronájmu investuje odhadem 210 milionů korun. Ve hře jsou stroje společnosti CZ Loko, které dráhy nedávno zkoušely v Praze a Brně a došly k závěru, že stroje vyhovují požadavkům lehkého posunu souprav osobních vozů. Zájem má i řada zahraničních výrobců.
„Dráhy plánují ze svého vozidlového parku postupně vyřazovat staré a nehospodárné posunovací lokomotivy, jejichž provoz je díky zastaralé technologii a konstrukci mnohonásobně dražší než u moderních, lehčích a dnes již i levnějších strojů,“ uvedl pro E15.cz náměstek šéfa drah pro techniku, servis a majetek František Bureš.
Dráhy chtějí začít vyřazovat ikonické posunovací lokomotivy řady 714, které vznikly v devadesátých letech rekonstrukcí ještě o dvacet let starších strojů. „Dnes jsou již dávno za hranou své životnosti, a pokud bychom je chtěli dále provozovat, vyžadovaly by totální rekonstrukci,“ doplnil Bureš. Podle něj dráhy na výměně ušetří stovky milionů, při nahrazení deseti strojů jde prý za třicet let o úsporu 250 milionů korun. Dráhy poptávají úspornější, lehčí a méně výkonné posunovací lokomotivy.
Posunovací lokomotiva 714 | Legendární dvounápravová posunovací lokomotiva 704
Řada 714 má čtyři nápravy a výkon kolem 600 kW, nově se dopravce spokojí se dvěma nápravami a polovičním výkonem. Dráhy právě takové od společnosti CZ Loko nedávno zkoušely v Praze a Brně a došly k závěru, že stroje vyhovují požadavkům lehkého posunu souprav osobních vozů. Právě CZ Loko, které své lehké lokomotivy už vyvezlo například do Srbska či Běloruska, bude zřejmě jedním z adeptů na partnera drah. „Určitě nás to velmi zajímá,“ řekl E15.cz šéf firmy Josef Bárta.
Posunovací lokomotivy nabízí i řada zahraničních výrobců, například Alstom. Dráhy dnes používají zhruba 25 lokomotiv řady 714, nejvíce jich je v Praze, Bohumíně, Brně a Plzni. Zhruba dvě třetiny z nich by chtěly postupně nahradit. Lokomotivy v menší míře slouží i na tratích, například vozí spěšné vlaky mezi Prahou a Kladnem. Postupně jsou ale vytlačovány motorovými vozy.