Dráhy převzaly desítky modernizovaných vagonů, budou jezdit do Brna nebo Bratislavy

České dráhy

České dráhy Zdroj: Stepan Bruner, E15

Modernizované vagóny Bdpee Českých drah
Modernizované vagóny Bdpee Českých drah
Modernizované vagóny Bdpee Českých drah
Modernizované vagóny Bdpee Českých drah
5
Fotogalerie

Šumperská společnost Pars nova ze skupiny Škoda Transportation předala Českým drahám (ČD) všech 62 modernizovaných vagonů pro vnitrostátní i mezinárodní vlaky EuroCity a InterCity. Dvouletá obnova vozů řady Bdpee přišla na téměř 1,1 miliardy korun, řekl mluvčí strojírenské skupiny Michal Tobrman.

Modernizované vozy jsou nasazeny na vlacích EuroCity z Prahy do Brna, Bratislavy a Budapešti. Od prosince budou jezdit také z Prahy do Tábora, Českých Budějovic a Lince nebo na běžných rychlících z Prahy do Luhačovic, uvedly České dráhy.

"Zakázka byla realizována podle harmonogramu, přestože na realizaci prototypu měla Pars nova pouze deset měsíců. Šlo o náročný modernizační projekt," uvedl projektový manažer Jan Bukovský. Z původních vozů byla zachována pouze skříň a významně se upravily podvozky. Jejich rekonstrukcí byla zvýšena maximální rychlost vozů ze 120 km/h na 160 km/h. Upraven byl také brzdový systém včetně elektropneumatické brzdy, která umožní provoz na tratích s tunely do pěti kilometrů.

Cestující získali nové čalouněné sedačky, větší stolky, police pro objemná zavazadla, nové toalety, prostor pro uložení jízdních kol nebo elektrické zásuvky 230 V. "Ke zvýšení komfortu přispívá audiovizuální informační systém, dosazení plnohodnotné klimatizace a nová celistvá okna z determálního skla," dodal obchodní manažer David Krmíček.

Významným bezpečnostním prvkem jsou zcela nové předsuvné dveře ovládané tlačítky, které jsou za jízdy blokované. Umožňují také selektivní blokování proti otevření i při zastavení vlaku, což zamezí vystoupení cestujících do kolejiště. Vozy budou v prvním pololetí příštího roku doplněny ještě o wi-fi připojení.

Původní vozy vyrobila letech 1990 až 1991 Vagónka Studénka. Mohly jezdit pouze v České republice, do zahraničí jen omezeně. "Díky modernizaci vozy nově odpovídají mezinárodním standardům RIC a mohou jezdit prakticky po celé Evropě," uvedl generální ředitel Pars nova Aleš Měrka.

Kromě této zakázky, kterou společnost získala na základě otevřené soutěže z konce loňského roku, modernizuje Pars nova pro ČD například 93 rychlíkových vozů určených primárně pro mezinárodní linku do Hamburku také za 1,1 miliardy korun. Známá je ale především stavbou modernizovaných žlutých motorových vozů pro ČD označovaných jako Regionova.