Dráhy zavedou rychlé vlaky na jih Čech a do Rakouska

České dráhy

České dráhy Zdroj: Stepan Bruner, E15

Ministerstvo dopravy a České dráhy chystají od prosince významnou změnu provozu na čtvrtém koridoru z Prahy směrem do jižních Čech a dále do Horních Rakous. Novinkou je hlavně zavedení rychlých vlaků InterCity a EuroCity z Prahy do Českých Budějovic, respektive do Lince. Součástí plánů je i jeden pár přímých rychlých vlaků mezi Prahou a Českým Krumlovem.

Vlaky na hotových částech koridoru využijí maximální rychlost 160 kilometrů v hodině, dnes zde jezdí maximálně 140 kilometrů v hodině. Na trať proto budou zřejmě přesunuty nové škodovácké lokomotivy 109E. Dráhy předběžně počítají s nasazením modernizovaných vozů s klimatizací a zásuvkami, které si cestující pamatují ze spojů mezi Prahou a Vídní před nasazení Railjetů.

Expresní vlaky budou mezi Prahou a Českými Budějovicemi zastavovat podle aktuálního návrhu jízdního řádu pouze v Táboře, vynechají tak čtyři dnešní zastávky rychlíků, především Benešov a Veselí nad Lužnicí. Jízdní doba z hlavního města do krajské metropole by tak měla činit dvě hodiny a čtyři minuty, což je o dvacet minut méně než dnes.

Nejrychlejší spoj Budějovic s Prahou v historii

Půjde o vůbec nejrychlejší vlakové spojení Budějovic s Prahou v historii. Stále má však daleko k předpokladům, podle kterých po dokončení koridoru zvládnou vlaky cestu za jednu hodinu 40 minut. Výrazně si od prosince polepší i Tábor, kam vlaky z Prahy dojedou za hodinu a 17 minut.

„Vlak se časově vyrovná jízdě autem a dostane se na hranici pásma akceptovatelné doby denní dojížďky. Lze tedy očekávat nárůst počtu cestujících a bude vytvořen dobrý výchozí bod pro budoucí dominantní roli železnice v tomto spojení,“ píše na svých stránkách Centrum pro efektivní dopravu (CEDOP), které si návrhy grafikonu vyžádalo na ministerstvu podle zákona o svobodném přístupu k informacím.

Do Lince za čtyři hodiny

Trasu mezi Prahou a Lincem vlaky urazí za čtyři hodiny, tedy o 50 minut rychleji než dnes. Dráhy a ministerstvo zatím kolem uniklých novinek našlapují opatrně. Ministerstvo dopravy totiž bude muset vlaky závazně objednat a sehnat peníze na dotace. „My se na možnost zavedení těchto vlaků připravujeme, bude záležet ale na objednateli,“ uvedl mluvčí drah Petr Šťáhlavský.

Pokud se spuštění expresů vydaří, půjde o významnou konkurenci autobusové dopravě, která dosud mimo jiné těžila z častých výluk na trati. Student Agency urazí cestu z Budějovic do Prahy za dvě hodiny 15 minut, využívá přitom trasy přes Písek. Podle šéfa CEDOP Tomáše Záruby je správné, že stát konečně začne využívat parametry nejmodernějšího tuzemského koridoru. „Bylo by velikou hloupostí opravovat či stavět infrastrukturu za desítky miliard, a pak se snažit šetřit na provozu,“ uvedl Záruba.