Drážní úřad schválil Pantery
České dráhy nové vlaky využívají už od podzimu, pouze ale ve zkušebním provozu s cestujícími. „Tým našich techniků, vývojářů a konstruktérů prokázal, že dokáže v krátkém čase vyvinout a vyrobit špičkový stroj srovnatelný s výrobky našich největších světových konkurentů,“ uvedl šéf Škody Josef Bernard.
Podle něj vývoj nových vlaků zaměstnal desítky inženýrů, kteří projektu věnovali přes 200 tisíc konstrukčních hodin. Vlak například umožňuje návrat trakční energie do sítě při brzdění, je odlehčený, zároveň ale splňuje nové crashové normy TSI. České dráhy si objednaly 19 nových pantografů , z toho 15 v třívozovém provedení a čtyři dvouvozové. Celkem za 2,5 miliardy korun.
V současnosti jezdí RegioPantery v pěti krajích, Olomouckém, Jihočeském, Pardubickém, Hradeckém a Ústeckém. Podle zjištění serveru E15.cz nejsou Bernardova slova jen planou reklamou. Pantery si totiž vesměs chválí i jinak kritičtí strojvedoucí a cestující. Těm například slouží na krajských tratích dosud nevídané wi-fi připojení k internetu.
Zatímco Panter se tedy dá považovat za úspěšný projekt Škodovky, přesně opačně se hovoří o nové lokomotivě 109E. Jejich dodávka je už o téměř čtyři roky zpožděna právě kvůli zatím nedotaženému schvalovacímu procesu. České dráhy a Škoda proto vedou spor o stamilionové penále. Dráhy mají objednáno 20 lokomotiv za 2,6 miliardy korun. Stroje už sice jezdí, stále ale patří Škodě.
Pantery pro regiony prošly zkouškou mrazem