Dušek žene SŽDC k soudu a do Bruselu

Jaromír Dušek

Jaromír Dušek Zdroj: E15

Stále vlivný železniční odborář Jaromír Dušek teď drží v napětí celý rezort dopravy. Předseda Sdružení odborářů služeb a dopravy chce dotáhnout k Nejvyššímu správnímu soudu takzvanou kauzu Habarta. Duškovi vadí, že Pavel Habarta je už rok a půl pověřen řízením státní Správy železniční dopravní cesty, aniž má pro to zákonnou kvalifikaci.

„Mám připraven i dopis pro Evropskou komisi, ve kterém upozorňuji, že miliardové dotace podepisuje neoprávněná osoba,“ řekl deníku E15 Dušek.

Pokud uspěje, mohou být zpochybněny Habartou podepsané smlouvy na miliardy, čerpání evropských dotací na železnici a například i výpovědi pro stovky zaměstnanců. Dušek přitom není bez šancí. „Mohl by mít úspěch, neboť podle zákona je statutárním orgánem jenom generální ředitel. Mohlo by se tak ukázat, že pan Habarta všechno podepisuje bez právního titulu,“ řekl deníku E15 právník a jeden z tvůrců zákona o SŽDC. A upozorňuje na chybu v obchodním rejstříku, kde nyní jsou jako statutární orgán zapsáni dva zástupci generálního ředitele, první Habarta a druhý Bohuslav Navrátil. Obavy netají ani ministr dopravy Dobeš: „Pevně doufám, že k soudu nedojde.“

Ministr se bojí právě možné debaty o platnosti smluv. Na druhé straně je přesvědčen, že byly podepsány v dobré víře, a tudíž je jejich platnost nezpochybnitelná.

Dušek si na situaci v SŽDC stěžuje u nejrůznějších úřadů už od Habartova nástupu do funkce, sluchu mu ale dlouhé měsíce nepopřál ani Drážní úřad, ani ministerstvo dopravy. Až počátkem února se rozhýbal nový ministr Pavel Dobeš a nakonec i správní rada SŽDC. Ta hodlá v příštím měsíci vypsat výběrové řízení na generálního ředitele, do té doby musí všechny dokumenty s Habartou podepisovat i náměstek Bohuslav Navrátil.

Předseda rady Adolf Jílek deníku E15 přiznal, že rozhodnutí padlo především na základě nejnovější Duškovy hrozby.
„Upozornil jsem předsedu správní rady dopisem, že za současný stav v SŽDC nese trestněprávní odpovědnost,“ komentoval to Dušek. I přes nejnovější kroky správní rady je stále rozhodnut celou věc dát k soudu. „Je to podvod, nezákonný stav trvá,“ je přesvědčen železničářský odborový boss.

Habarta má výdrž

Pavel Habarta se ujal řízení SŽDC v říjnu 2010 za ministra Víta Bárty (Věci veřejné). Nesplňuje kvalifikační požadavky, takže byl pouze pověřen řízením a nikoli jmenován generálním ředitelem. Organizace tak už rok a půl nemá generálního ředitele. Toho měla podle původních tvrzení vybrat správní rada do konce října 2010, nestalo se tak dosud.