Evropa dá Česku přes 10 miliard na modernizaci železnic
Celkem 262 milionů eur komise schválila na dva projekty, které mají modernizovat 30,75 kilometru železnice mezi česko-slovenskou hranicí a Českým Těšínem. Trať patří do českého třetího železničního koridoru, který je součástí transevropské dopravní sítě a měl by po dokončení spojovat Německo, ČR a Slovensko. EU bude z fondu soudržnosti financovat 262 milionů eur z celkových nákladů 465,5 milionu eur.
Kromě toho komise uvolnila 149,97 milionu eur z regionálních fondů na modernizaci 23,65 kilometru železnice mezi Berounem a Zbirohem ve středních Čechách. Projekt by měl přispět k modernizaci železničního spojení mezi Prahou a Plzní, aby zde mohly vlaky jezdit rychlostí 155 kilometrů za hodinu. Je také částí transevropské dopravní sítě, konkrétně spojení mezi Prahou a Aténami. Celkově modernizace tratě mezi Berounem a Zbirohem bude stát 255 milionů eur.
Projekty za 25 miliard
Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) aktuálně buduje stavby za 25 miliard korun, z toho příspěvek unie přesahuje čtrnáct miliard. Do konce roku 2015 by se přitom měly rozjet další projekty v hodnotě 45 miliard korun s unijním příspěvkem 27 miliard korun. Jde především o čas, většina prací musí být hotova do konce roku 2015. Řada tendrů se ale protahuje například tím, že si neúspěšné firmy stěžují u antimonopolního úřadu.
Zářným příkladem je čtyřmiliardový koridor z Rokycan do Plzně. Obálky se otevíraly před rokem, stále se ale nemůže kopnout do země, neboť se čeká na rozhodnutí předsedy úřadu Petra Rafaje. Dokončení stavby se tak odsunulo až na polovinu roku 2016 a železničáři mohou jen doufat, že jim unie umožní takzvané fázování – že tedy proplatí alespoň část nákladů, které se stihly prostavět do silvestra 2015.
Správa železnic se proto v poslední době proti podobným „výbuchům“ snaží pojistit. Do zálohy si připravila dva dvacetimiliardové balíky takzvaných malých akcí, ze kterých bude moci pružně vytáhnout stavbu, rychle ji zahájit a utratit na ní evropské peníze. V náhradních balících jsou totiž pouze stavby do miliardy korun, které nemusí schvalovat Evropská komise.