Evropský nákladní gigant DB Cargo expanduje na české koleje

Nákladní vlak DB Cargo

Nákladní vlak DB Cargo Zdroj: DB Cargo

Na český trh vstoupila evropská jednička v přepravě zboží po železnici. Nákladní divize Německých drah DB Cargo založila v Ostravě pobočku DB Cargo Czechia, která se brzy stane plnohodnotným nákladním dopravcem na tuzemských kolejích. Od své matky má k dispozici 32 lokomotiv Eurosprinter. DB Cargo je nové označení divize, která vznikla letos a v rámci skupiny Deutsche Bahn zodpovídá za železniční cargo.

Německé dráhy založením ostravské filiálky vstoupily v Česku i na pole provozování nákladní železniční dopravy. Doposud tu působily prostřednictvím značky DB Schenker, která na českém trhu poskytuje logistické a zasílatelské služby, a jejich dceřiná skupina Arriva pak v tuzemsku působí v osobní autobusové i železniční dopravě.

„Vytvoření vlastní firmy v České republice nám umožní více využívat alternativní trasy pro tranzitní dopravu mezi německými přístavy a dceřinými společnostmi DB Carga v jihovýchodní Evropě, hlavně v Maďarsku, Bulharsku a Rumunsku,“ vysvětlil pro server E15.cz Hans-Georg Werner, člen představenstva DB Carga zodpovědný za region východní Evropy.

„Společnost DB Cargo Czechia má proto reálný potenciál přitáhnout nové objemy zboží na tuzemské koleje, které v praxi Českou republiku velice často objíždí, byť země díky své poloze v centru Evropy a husté železniční síti představuje ideální tranzitní koridor pro evropskou nákladní dopravu.“ doplnil jednatel nově založené firmy Tomasz Iwanski.

Reakce na polskou expanzi

Vznikem nové pobočky DB Cargo také reaguje na většinový prodej svého dosavadního obchodního partnera Advanced World Transport (AWT) do rukou konkurenční PKP Cargo a celkovou změnu tržních podmínek. Polské PKP Cargo koupilo 80procentní podíl v železničním přepravci AWT, který v Česku patří mezi silné hráče, na konci roku 2014 od miliardáře Zdeňka Bakaly.

Vlaky na licenci Arrivy

Německé DB Cargo již od loňského roku vypravuje přes Česko pravidelně několik párů transitních vlaků týdně převážně na Slovensko a dále v různých relacích mezi Ostravou a Polskem. Po české železnici pak tyto soupravy zatím jezdí na licenci sesterské společnosti Arriva ze skupiny Deutsche Bahn. Ostravské DB Cargo Czechia by mělo získat vlastní licenci pro tuzemský trh v nejbližší době.

Podle zatím posledních zveřejněných čísel přepravilo nynější DB Cargo v roce 2014 na celoevropské železniční síti přes 329 milionů tun nákladu a mělo tržní podíl v Evropě ve výši 24,3 procenta. Zároveň vykázalo tržby 4,8 miliardy eur (téměř 130 miliard korun) a zaměstnávalo 30 842 lidí. Pro srovnání: český státní dopravce ČD Cargo přepravil bezmála 69 milionů tun zboží a polské PKP Cargo 114 milionů tun.