ING Lease zmodernizuje SŽDC i drezíny

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: wikimedia

Společnost ING Lease získala i druhou velkou zakázku Správy železniční dopravní cesty na modernizaci kolejových vozítek. Tentokrát jde o deset drezín, které ING Lease od železničářů odkoupí, zmodernizuje a státní organizaci zpětně pronajme. Celková hodnota kontraktu je 86 milionů korun bez DPH.

ING Lease přitom nedávno získala i zakázku na modernizaci deseti strojů na opravy trolejí, za něž SŽDC ve finále zaplatí čtvrt miliardy korun. Prodej a zpětný pronájem je novou taktikou železničářů, jak se dostat k modernějším mechanismům. K opravám drezín se ale ING Lease nedostala přímo. Nejprve podala společnou nabídku se strojírenskou firmou CZ Loko v řádném tendru. Tu ale SŽDC označila za nepřijatelnou a tendr zrušila. Následně oslovila stejného uchazeče bez tendru a dohodla se s ním na úpravě smlouvy.

„O zrušení jednacího řízení neuvažujeme, protože do otevřeného řízení se mohli přihlásit zájemci nejen z České republiky, ale i z celé Evropy … účast jednoho uchazeče nepovažujeme za důvod ke zrušení soutěže,“ uvedl mluvčí SŽDC Pavel Halla.

Ekonomové vesměs považují zpětný leasing za standardní postup při řízení peněžních toků. Důležité ale je, o kolik se nakonec modernizace přeplatí. Například společnost pro nákladní dopravu ČD Cargo v minulosti prodala tehdejší firmě Čechofracht 500 uhelných vagonů, které si následně pronajala zpět. Audit pak ukázal, že pokud by si ČD Cargo vagony nechalo, ušetřilo by 326 milionů korun. Zpětný leasing letadel využívaly v minulosti i ČSA, krátkodobě si tak vylepšily hospodaření.