Jde o nejvyšší částku za poslední čtyři roky. Se zhruba stejnou sumou se počítá pro rok 2013, kdy skončí aktuální dotační období Evropské unie. Deníku E15 to řekl šéf SŽDC Pavel Habarta.
„Převážně jde o peníze z evropských fondů v rámci Operačního programu Doprava a peníze od Evropské investiční banky. My k tomu musíme dodat spolufinancování z domácích zdrojů,“ řekl Habarta. Podle něj se navíc správě železnic podařilo ušetřit za posledních 12 měsíců kolem sedmi miliard, převážně díky změnám ve stavebních plánech. „Ty peníze okamžitě pouštíme do dalších staveb, které by se jinak do rozpočtu nevešly,“ doplnil Habarta.
Většina investic zamíří do plzeňského třetího koridoru a českobudějovického čtvrtého koridoru. U Plzně dojde na zakázku desetiletí, na přelomu října a listopadu chce správa vypsat soutěž na výstavbu úseku Rokycany–Plzeň. Proti obvyklým přestavbám koridorů budou zdejší koleje výjimečné tím, že povedou ve zcela nové stopě. Na trase také vznikne čtyřkilometrový tunel. Náklady se odhadují na sedm miliard korun. Dražším drážním projektem za poslední desetiletí bylo pouze pražské Nové spojení za devět miliard.
Zhruba 1,5 miliardy korun půjde na úsek Horusice–Veselí nad Lužnicí, tendr je už v běhu. V procesu soutěže je i miliardová zakázka na průjezd Plzní. „Na obou koridorech připravujeme i další velké akce, které by spolu s probíhajícími stavbami měly dát dohromady 20 miliard korun,“ řekl šéf SŽDC. Dělníci začnou také pracovat na úsecích z pražského Smíchova do Černošic a z Karlštejna do Berouna. Termínem dokončení obou koridorů je podle Habarty přelom let 2015 a 2016. Jsou ale dvě výjimky. Do uvedeného data nebudou hotovy tunely ze Ševětína do Českých Budějovic a koridor mezi Karlštejnem a Černošicemi.
Z Operačního programu Doprava může SŽDC čerpat až 50 miliard korun, dosud získala zhruba polovinu.
Investice do železničních staveb|
Rozhovor s Jaroslavem Habartou čtěte ve čtvrteční E15
Čtete rádi E15.cz? Dejte nám hlas ve finále ankety českého internetu v kategorii zpravodajství.