Jančura chce ovládnout pražské taxíky

Radim Jančura

Radim Jančura Zdroj: Jiri Slama, Sedmicka

Dopravní společnost Student Agency, kterou vlastní podnikatel Radim Jančura, chce po autobusových a vlakových linkách nově vybudovat největší taxislužbu v Praze.

Student Agency se chystá vstoupit na trh pražských taxislužeb a do roka chce v hlavním městě vybudovat největší společnost v oboru. Radim Jančura je od 19. dubna jednatelem nově vzniklé společnosti Tick Tack Taxi, v níž má Student Agency 80procentní podíl. Zbylých 20 procent připadá na společnost Tick Tack provozující taxislužbu zaměřenou na movitější a firemní klientelu.

„Oni vložili svoji značku a my do toho vkládáme kapitál, abychom byli schopni být do roka jedničkou v Praze,“ uvedl Jančura. Slibuje tisíc nových vozů. Taxislužba je po autobusech a vlacích třetí segment veřejné dopravy, do kterého se Jančura se svou Student Agency pouští. Podle něj má pražská taxislužba velice špatné jméno, což má nová společnost pomoci změnit.

Trh je sice poměrně volný a každý má možnost na něj vstoupit. Problém je ale obrovský převis nabídky taxislužby nad poptávkou ze strany zákazníků, řekl ČTK radní Lukáš Manhart, který se na magistrátu touto problematikou zabývá. V hlavním městě je podle analýzy, které má radnice k dispozici, kolem 5000 taxikářů. Magistrát by proto ocenil spíše pokles než navyšování počtu lidí, kteří budou službu poskytovat.

S Tick Tack Taxi a s ní spojenou mateřskou firmou Kurýr Taxi firma Student Agency dlouhodobě spolupracuje. Od předloňského září, kdy mezi Prahou a Ostravou začaly jezdit žluté vlaky RegioJet, nabízí rozvoz jejich cestujících po Praze přímo od hlavního nádraží a od zastávek autobusů Student Agency.

Konkurence je skeptická

Tick Tack má v současnosti podle spolumajitele Kurýr Taxi Pavla Nytry zhruba čtyři desítky nových Audi A6. V takto malém množství není možné plnit dojezdové časy do pěti až deseti minut, dodal Jančura. O kolik aut se vozidlový park společnosti rozšíří, bude podle něj záviset na poptávce. Pro splnění ambiciózního plánu stát se jedničkou na pražském trhu, by měl celkový součet dosáhnout zmíněné tisícovky.

„Mít tisíc vozidel je jedna věc. Druhá věc je, že je musí uživit,“ reagoval na ohlášený příchod nové konkurence majitel AAA RadioTaxi Jiří Kvasnička. Pro dispečink AAA v současnosti jezdí 1000 až 1200 vozidel a firma do této velikosti rostla 23 let. Podobný názor má i jednatel Profi Taxi Miroslav Želžulka, podle kterého bude téměř nemožné sehnat do roka tisícovku šoférů s patřičnou licencí.

ilustrační fotoilustrační foto|7 Tomas Blazek

Podle Jančury by taxíky v průměru neměly být starší než jeden rok. Kromě Audi A6 společnost plánuje pořídit další typ vozidel, kterými budou BMW GT. Zkušební provoz nové taxislužby by podle Jančury měl být spuštěn 15.července a plný provoz po skončení letních prázdnin.

I s těmito podmínkami bude muset společnost dodržovat maximální ceny 28 korun na kilometr jízdy a nástupní sazbu 40 korun, které jsou dány vyhláškou. Výsledná cena bude nakonec nižší, slíbil cestujícím majitel žlutých vlaků a autobusů. Maximální ceny přepravy účtuje v současnosti Tic Tac podle ceníku zveřejněného na internetových stránkách v rámci standardního tarifu.

Taxislužba AAA nebude podle Kvasničky kvůli vstupu nové konkurence měnit model podnikání. „Budeme držet cenu 14,90 pro zákazníky, kam se Student Agency s audinami v životě nevejde,“ uvedl Kvasnička. Vozidlový park taxíků jezdících pro dispečink se třemi áčky tvoří výhradně vozy Škoda od superbů přes octavie po rapidy.