Více jak 50 let je šinkansem symbolem poválečného rychlého rozvoje Japonska, k němuž výrazně přispěl. Poprvé vyjel v roce 1964 na trati Tokio-Osaka a stal se průkopníkem vysokorychlostní železniční dopravy ve světě. První rok převážel denně kolem 60 tisíc osob, zatímco nyní je to více než 420 tisíc lidí.
Prodloužení tratě šinkansenu o 149 kilometrů, včetně 54 kilometrů tunelem, bylo velkou investicí, která si vyžádala v přepočtu přes 4,4 miliardy eur (119 miliard korun), poznamenala agentura AFP.
Odjezd šinkansenu z nádraží na ostrově Hokkaidó
Představitelé ostrova Hokkaidó, kteří o šinkansen usilovali desítky let, věří, že nové rychlé spojení se zbytkem Japonska přiláká na ostrov více investorů a turistů.
Ze čtyř hlavních ostrovů Honšú, Hokkaidó, Kjúšú a Šikoku, které tvoří Japonsko, tak není spojen s okolím rychlovlaky šinkansen už jen nejmenší z nich, Šikoku. Podle AFP se s tím zatím nepočítá.