Jedna jízdenka: Praha a Středočeský kraj propojí vlaky, metro i autobusy

City Elefant

City Elefant Zdroj: CD

Přesně navazující dopravní systém, kdy cestující plynule přestupují z vlaku na autobus, metro či tramvaje, chce vybudovat hlavní město spolu se Středočeským krajem. Záměr sjednotit dopravu do jednoho systému už schválil pražský výbor pro dopravu. Do února 2014 chce pražský organizátor dopravy připravit přesný harmonogram.

Nový systém by vlastně fungoval ve stylu „jedna jízdenka, jeden jízdní řád, jeden tarif a jedna síť“. Cestující by jezdili podle jednotného tarifu. Spojení dopravy by mělo přinést její efektivnější fungování a finanční úspory. Kolik by to bylo, nechce zatím Praha vyčíslit.

„Do tohoto projektu nejdeme kvůli šetření. Je to z toho důvodu, že chceme za stejný objem financí docílit více dopravních výkonů,“ sdělila serveru E15.cz magistrátní mluvčí Tereza Králová. Projekt musí schválit nejdříve městská rada a rada Středočeského kraje.

V novém společném systému by se dopravu v obou krajích staral jeden koordinátor, který by sestavoval tarify jízdného, plánoval trasy a tvořil jízdní řády. V současné době to dělají oba kraje samostatně.

„Jedině sjednocený systém bude motivovat co největší počet obyvatel Prahy i Středočechů k využívání rychlé, pohodlné a atraktivní veřejné dopravy a bude mít pozitivní vliv na zlepšení pracovní mobility obyvatel, a tím i zmírnění nezaměstnanosti,“ řekl pražský radní pro dopravu Jiří Pařízek.

Opencard pro všechny

Pražská radní pro informatiku Eva Vorlíčková již dříve v rozhovoru pro E15.cz sdělila, že by bylo možné jako jednu jízdenku pro Prahu a střední Čechy využít i opencard. „Pro občany bude zajímavý i další rozvoj dopravy placený opencard mezi Prahou a Středočeským krajem, odkud hodně lidí do hlavního města dojíždí a kam zase mnoho Pražanů vyjíždí na víkendy,“ uvedla.

Eva VorlíčkováEva Vorlíčková | MHMPPodle radní Vorlíčkové by karta opencard mohla fungovat i ve stredních Čechách (Zdroj MHMP)

Hlavní město analýzu stavu dopravy a jejího řešení připravovalo téměř rok. Pracoval na ní tým odborníků z Regionálního organizátora pražské integrované dopravy a středočeského odboru dopravy a politici ze středočeského výboru dopravy.

„Neshodli jsme se zatím na jediném – kdo by měl dopravu organizovat, tedy řídit. Osobně se mi nelíbí představa vedení Středočeského kraje, aby jeden dopravní systém řídily dvě organizace. To je jakoby chtěli, aby jeden kraj měl dva hejtmany – to nikdy nemůže fungovat,“ uvedla členka středočeského výboru pro dopravu a členka pracovní skupiny Věra Kovářová.

Dodala, že by se měl Středočeský kraj podílet spolu s Prahou na spoluřízení Regionálního organizátora pražské integrované dopravy (ROPID) jako hlavního organizátora hromadné dopravy. „Je to první krok k jednotné jízdence, tarifu a ke koordinaci jízdních řádů,“ poznamenala.