„Prakticky to znamená na místo nové budovy terminálu rekonstruovat některý z bývalých armádních objektů k tomuto účelu a další redukce, které souvisejí spíše s infrastrukturou,“ uvedla mluvčí letiště Martina Vodičková. Projekt podle ní letos projde nezbytnými úpravami tak, aby soutěž na stavbu mohla být vypsána ještě před koncem roku. Do země se poprvé kopne až příští rok, už bylo podáno oznámení v procesu zhodnocení vlivu stavby na životní prostředí (EIA).
„Přesný harmonogram včetně finančních nákladů by mělo co nejdříve schválit vedení Jihočeského kraje a poté bude tento materiál předložen také zastupitelům,“ doplnila Vodičková. Desítky milionů z rozpočtu kraje chce ovšem letiště proinvestovat ještě letos. Chystá se například zbudování nového oplocení, hangáru, heliportu nebo zázemí pro záchranáře.
Prozatím sešlo z hledání strategického partnera, akcionáři se k němu vrátí až po úplném zprovoznění vzdušného přístavu. Ten by měl mít podle dokumentace EIA maximální kapacitu 330 tisíc cestujících ročně, realističtěji se ale jeví poloviční počet. Počítá se s pravidelnými i charterovými lety a stroji o velikosti Airbusů A320 nebo Boeingů B737. Pro ně se bude muset mimo jiné upravit a zmodernizovat 2,5 kilometru dlouhá ranvej.
Cílem je veřejné mezinárodní letiště
Na bývalém armádním letišti u Českých Budějovic loni proběhlo 6600 startů a přistání, méně než předloni. Počet mezinárodních pohybů ale vzrostl o polovinu na 550. Letišti ale náleží jen status neveřejného mezinárodního letiště, což mají změnit právě budoucí investice. Vzorem pro letiště krajských měst mohou být Pardubice, které navíc těží z výborného napojení na další infrastrukturu, jako je dálnice a železniční koridor.