Jízdenkové automaty drahám nabízí 11 firem

Ještě v roce 1994 měla tehdejší státní organizace České dráhy na 105 tisíc zaměstnanců, nyní mají Správa železniční dopravní cesty, České dráhy a ČD Cargo dohromady 42 tisíc lidí.

Ještě v roce 1994 měla tehdejší státní organizace České dráhy na 105 tisíc zaměstnanců, nyní mají Správa železniční dopravní cesty, České dráhy a ČD Cargo dohromady 42 tisíc lidí. Zdroj: E15 Anna Vackova

Zájem dodat Českým drahám jízdenkové automaty, které by měly nahradit část pokladních, má 11 společností. Po splnění kvalifikačních kritérií mezi nimi dopravce vybere dodavatele v elektronické aukci. Vítěz tendru by tak měl být znám ještě během letošního podzimu, řekl mluvčí drah Radek Joklík.

Prvních 68 jízdenkových automatů by se na českých nádražích mělo objevit příští rok. Celkem dráhy poptávají 340 přístrojů, které by měly nahradit 420 pokladních.

Zavádění jízdenkových automatů bude předcházet pilotní projekt, který má odpovědět na otázku, jestli budou cestující automaty skutečně využívat, nebo jestli se nahrazením části pokladen těmito přístroji nebudou pouze zahlcovat zbylé pokladny, uvedl předseda Odborového sdružení železničářů (OSŽ) Jaroslav Pejša.

„Může se totiž stát, že lidé budou stát ve frontách u pokladen, protože je pro ně přijatelnější jednání s živým člověkem, kterého se mohou na něco zeptat, než komunikace s automatem,“ dodal předák nejsilnější odborové centrály na železnici.

Celkem by se automaty měly objevit v 80 nejvytíženějších železničních stanicích. Na žádné z nich by ale neměli živé pokladní úplně nahradit, alespoň jedna klasická pokladna by měla být otevřená i po roce 2015, kdy dopravce skončí s osazováním všech přístrojů. Do doby, než si lidé na ovládání prodejních přístrojů zvyknou, by jim s tím měla pomáhat obsluha.

Odchod pokladních by se podle dopravce měl uskutečnit přirozenou cestou. Řada pokladních jsou prý lidé těsně před hranicí důchodového věku, snižování počtu zaměstnanců proto bude postupné a uskuteční se převážně formou odchodu do důchodu. S tím souvisí i plán na postupnou instalaci přístrojů, která bude rozdělena do tří let.

Po pilotním provozu, který se uskuteční napřesrok, počítá dopravce s instalací 136 automatů v roce 2014 a dalších 136 v roce 2015.

Automaty by měly umožnit nákup jízdenek s výjimkou mezinárodních dokladů. Podle dopravce by měly přijímat kromě mincí a bankovek rovněž běžné platební karty a takzvanou elektronickou peněženku na věrnostní In kartě. Kromě prodeje jízdních dokladů dopravce počítá s tím, že by cestující prostřednictvím těchto přístrojů mohli vyhledávat spojení, rezervovat místa ve vlacích nebo dobíjet zmíněnou elektronickou peněženku.