Koleje z Vídně do Břeclavi zabezpečí Siemens, na české straně má tendr zpoždění

Noční Pendolino

Noční Pendolino

Společnost Siemens uspěla v tendru rakouského správce kolejí Österreichische Bundesbahnen Infrastruktur, když získala zakázku na dodávku evropského zabezpečovacího zařízení pro trať z Vídně do Břeclavi. Za zabezpečení téměř 90 kilometrů dlouhé železnice systémem ETCS (European Train Control System) firma inkasuje sedm milionů eur (zhruba 175 milionů korun). Siemens zároveň získal opci na vybavení hlavního nádraží ve Vídni za 4,5 milionu eur (112 milionů korun).

O mnohem větší peníze se ale nyní hraje na české straně. V běhu je soutěž na dodávku stejného zařízení pro úsek z Břeclavi do Kolína, Správa železniční dopravní cesty přitom hodnotu dodávky odhadla na téměř miliardu korun. Soutěž ale nabrala mírné zpoždění, otevírání obálek se odsunulo z 1. listopadu na 23. listopadu. Podle mluvčího SŽDC Pavla Hally se tak stalo kvůli velkému zájmu o zadávací dokumentaci a množství doplňujících dotazů od zájemců. Dokumentaci si mimo jiné vyzvedl i Siemens.

ETCS je podle odborníků budoucností evropské železnice, když má postupně nahradit zhruba dvě desítky národních zabezpečovacích systémů. Díky tomu budou vlaky například moci přejíždět hranice bez přepřahání lokomotiv. Rozdílnost zabezpečovacích zařízení v jednotlivých státech se považuje za jednu z hlavních překážek neomezeného pohybu vlaků v Evropě. Podle šéfa SŽDC Pavla Habarty navíc ETCS umožní zvýšit maximální rychlost na české železnici ze současných 160 km/h v některých úsecích až na 200 km/h.

V tuzemsku se ETCS zatím zkouší jako pilotní projekt na krátkém úseku Poříčany - Kolín. Pilotní projekt zrealizovalo konsorcium firem Ansaldo STS Italy a Ansaldo STS France s hlavním subdodavatelem AŽD Praha. Slavnostně by měl být pilot ukončen příští týden.