O mnohem větší peníze se ale nyní hraje na české straně. V běhu je soutěž na dodávku stejného zařízení pro úsek z Břeclavi do Kolína, Správa železniční dopravní cesty přitom hodnotu dodávky odhadla na téměř miliardu korun. Soutěž ale nabrala mírné zpoždění, otevírání obálek se odsunulo z 1. listopadu na 23. listopadu. Podle mluvčího SŽDC Pavla Hally se tak stalo kvůli velkému zájmu o zadávací dokumentaci a množství doplňujících dotazů od zájemců. Dokumentaci si mimo jiné vyzvedl i Siemens.
ETCS je podle odborníků budoucností evropské železnice, když má postupně nahradit zhruba dvě desítky národních zabezpečovacích systémů. Díky tomu budou vlaky například moci přejíždět hranice bez přepřahání lokomotiv. Rozdílnost zabezpečovacích zařízení v jednotlivých státech se považuje za jednu z hlavních překážek neomezeného pohybu vlaků v Evropě. Podle šéfa SŽDC Pavla Habarty navíc ETCS umožní zvýšit maximální rychlost na české železnici ze současných 160 km/h v některých úsecích až na 200 km/h.
V tuzemsku se ETCS zatím zkouší jako pilotní projekt na krátkém úseku Poříčany - Kolín. Pilotní projekt zrealizovalo konsorcium firem Ansaldo STS Italy a Ansaldo STS France s hlavním subdodavatelem AŽD Praha. Slavnostně by měl být pilot ukončen příští týden.