Konec levných letů do Asie. AirAsia škrtá mezikontinentální low costy | E15.cz

KoronaHelpdesk E15

Jak ekonomicky přežít koronavir

Více k tématu

Konec levných letů do Asie. AirAsia škrtá mezikontinentální low costy

Konec levných letů do Asie. AirAsia škrtá mezikontinentální low costy
Společnost Air Asia X, „low cost“ přepravce na dlouhé a střední vzdálenosti, patří malajskému magnátovi Tony Fernandesovi
• 
ZDROJ: AirAsia

Petr Horký

Během letů s AirAsia X vám personál za deset hodin nenabídl jídlo ani pití a bylo v nich málo místa na nohy. Umožňovaly ale to, co předtím nikdo jiný: letět z Evropy do Asie a zpátky pod deset tisíc korun. S tím je teď konec, malajská společnost AirAsia X oznámila, že kvůli evropským emisním povolenkám a malé poptávce lety ruší. Končí tím experimentální „lowcost“ mezi Evropou a Asií.

V březnu přestanou stroje AirAsia létat do Londýna a Paříže, omezovat se budou i lety do Indie. Malajská firma se chce „soustředit na své aktivity v Australasii, Číně, Tchaj-wanu, Japonsku a Koreji“, oznámila v prohlášení.

Ukončení linky z Kuala Lumpuru do Evropy vysvětlil šéf firmy „slabou poptávkou, vysokými cenami paliva a velkými letištními a vládními daněmi včetně emisní daně od prvního ledna 2012“. Generální ředitel firmy Azran Osman-Rani stažení z Evropy odůvodnil pomocí sociální sítě Twitter.

Experiment AirAsia X odhalil, že dlouhé přelety neumožňují ziskový model známý z nízkonákladových letů na krátké vzdálenosti. Tento model umožňuje díky krátké době na letišti přidat další lety a vydělat další peníze. „U 7 až 14 hodinových letů tam další let nenacpete i kdybyste zkrátili mezipřistání sebevíc,“ řekl deníku Financial Times analytik Gerald Khoo z Espirito Santo.

Malajské aerolinky jsou také prvními, které škrtají lety do EU kvůli nové palivové dani. Zatížení letů emisními povolenkami kritizovala i Čína a USA, podle kterých tím Evropa vyvolá válku s těmito povolenkami. Aerolinky ale také přiznaly, že evropští pasažéři šetří kvůli ekonomické krizi.

Společnost AirAsia X, „low cost“ přepravce na dlouhé a střední vzdálenosti, patří malajskému magnátovi Tony Fernandesovi. Fernandes zároveň vlastní společnost Air Asia Bhd, která je jedním z hlavních nízkonákladových přepravců na krátké vzdálenosti v Asii.

Vývoj akcií AirAsia:

Vývoj akcií společnosti Air Asia, mateřské firmy Air Asia XVývoj akcií společnosti Air Asia, mateřské firmy Air Asia XAutor: reuters

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!