Konec levných letů do Asie. AirAsia škrtá mezikontinentální low costy

V březnu přestanou stroje AirAsia létat do Londýna a Paříže, omezovat se budou i lety do Indie. Malajská firma se chce „soustředit na své aktivity v Australasii, Číně, Tchaj-wanu, Japonsku a Koreji“, oznámila v prohlášení.
Ukončení linky z Kuala Lumpuru do Evropy vysvětlil šéf firmy „slabou poptávkou, vysokými cenami paliva a velkými letištními a vládními daněmi včetně emisní daně od prvního ledna 2012“. Generální ředitel firmy Azran Osman-Rani stažení z Evropy odůvodnil pomocí sociální sítě Twitter.
Experiment AirAsia X odhalil, že dlouhé přelety neumožňují ziskový model známý z nízkonákladových letů na krátké vzdálenosti. Tento model umožňuje díky krátké době na letišti přidat další lety a vydělat další peníze. „U 7 až 14 hodinových letů tam další let nenacpete i kdybyste zkrátili mezipřistání sebevíc,“ řekl deníku Financial Times analytik Gerald Khoo z Espirito Santo.
Malajské aerolinky jsou také prvními, které škrtají lety do EU kvůli nové palivové dani. Zatížení letů emisními povolenkami kritizovala i Čína a USA, podle kterých tím Evropa vyvolá válku s těmito povolenkami. Aerolinky ale také přiznaly, že evropští pasažéři šetří kvůli ekonomické krizi.
Společnost AirAsia X, „low cost“ přepravce na dlouhé a střední vzdálenosti, patří malajskému magnátovi Tony Fernandesovi. Fernandes zároveň vlastní společnost Air Asia Bhd, která je jedním z hlavních nízkonákladových přepravců na krátké vzdálenosti v Asii.
Vývoj akcií AirAsia: