Konec podvodům s emisemi. V Evropě začala platit nová pravidla pro měření škodlivin

Naftová auta jsou částečně odpovědná za škodlivé emise oxidu dusičitého.

Naftová auta jsou částečně odpovědná za škodlivé emise oxidu dusičitého. Zdroj: ČTK

Dnes začíná platit nová emisní norma Euro 6c spolu s novou metodou testování WLTP. Vedle přísnějších emisních limitů změna přináší také povinnost, kdy vozy musí emise i spotřebu splňovat nejen v laboratorních podmínkách, ale i důkladněji v běžném provozu. Od dnešního dne tak nebude možné zaregistrovat do provozu vozidlo, které by nesplňovalo nové limity.

Podle automobilek na českém trhu způsobuje nová metoda prodloužení dodacích lhůt některých modelů aut až o několik týdnů. Některé vozy pak z nabídky zcela vypadly, protože výrobci je nedokázali přizpůsobit novým pravidlům.

Testy aut budou nyní přitom až dvojnásobně dlouhé. Je jich více, protože se zvlášť posuzují různé kombinace výbav, motorů a převodovek. Navíc doba zpracování na úřadech se rovněž protáhla, a to až o dva týdny.



Měřením navíc musí projít všechny varianty vozu, tedy i auta lišící se rozdílnými pneumatikami. Původně bylo třeba u každého modelu měřit emise a spotřebu pouze u těch variant, které měly jiný motor nebo typ převodovky.

Automobilky požadovaly odložení platnosti nových norem alespoň do roku 2020. Evropské instituce však jejich žádosti odmítly. Hlavní roli přitom hrála aféra "Dieselgate", ve které se ukázalo, že některá auta vykazují odlišné emisní normy při testech a v provozu.