Konec volného cestování. Němci chystají zpoplatnění dálnic i pro osobní auta

Dálnice

Dálnice Zdroj: profimedia.cz

O mýtném systému pro osobní auta v Německu mají rozhodnout zářijové volby. Pokud uspějí konzervativci kancléřky Angely Merkelové, má se o zavedení mýtného diskutovat při dojednávání koaliční smlouvy. Jednání by byla dramatická, protože sama Merkelová výběru mýta nakloněná není. Naopak ministři dopravy spolkových zemí jej vyžadují.

Zpoplatnění německých dálnic pro osobní auta, které by se dotklo i českých řidičů, může být jen otázkou času. V rozhovoru pro deník Augsburger Allgemeine to řekl německý ministr dopravy Peter Ramsauer. Pokud v zářijových parlamentních volbách uspějí konzervativci kancléřky Angely Merkelové, bude se podle Ramsauera o zavedení mýtného bouřlivě diskutovat na podzim při dojednávání koaliční smlouvy. „Soudím, že zavedení mýtného pro osobní vozidla je jen otázkou času,“ uvedl Ramsauer, který ve vládě zastupuje bavorské křesťanské socialisty (CSU), což je sesterská strana kancléřčiných křesťanských demokratů (CDU). CSU prosazuje zpoplatnění německých dálnic kvůli nedostatku peněz na jejich údržbu a výstavbu již delší dobu, doposud ale narážela na odpor CDU. Sama Merkelová placení za používání dálnic dlouhodobě odmítá a proti jsou i další politické strany v Německu. Zemští ministři dopravy přesto chtějí, aby federální ministr dopravy vytvořit právní podmínky k tomu, aby bylo možné zpoplatnit i vozidla pod dvanáct tun. Ministerstvo proto již vypracovává několik variant zavedení mýtného.

Poplatek pro turisty

„Jednotlivé spolkové země mají stejné problémy se strukturálním podfinancováním dopravní výstavby jako stát,“ poznamenal Ramsauer. Ministr podobně jako předseda CSU a bavorský premiér Horst Seehofer prosazuje, aby se placení mýtného dotklo hlavně cizinců využívajících německé dálnice. Zatímco Seehofer již dříve navrhl, že Němci by si poplatek mohli odepisovat z daní, Ramsauer se kloní k variantě, že německým řidičům by tato povinnost odpadla po uhrazení daně z vozidla, kterou musí majitelé aut v Německu odvádět.

„Prostřednictvím daně z vozidla by tak zaplatili mýtné a dotklo by se to jen zahraničních motoristů,“ uvedl Ramsauer. Na tom, zda je tento model v souladu s evropským právem, se ale podle něj právníci zatím nemohou shodnout. J

Dálniční poplatky v Německu
V Německu jsou oproti většině okolních Evropských států řidiči osobních automobilů od povinnosti platit dálniční poplatky ušetřeni. Průjezd Německých dálnic je pro všechny osobní automobily zdarma a výběr poplatků probíhá pouze u vozů nad 12 tun formou elektronického mýtného. Cena za průjezd kamionů se odvozuje od druhu dálnice a hmotnosti vozu přičemž se pohybuje v hodnotách 10 – 30 eur/100km.