Kraje odmítají vládní záměr na snížení dotace na železnici

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: ctk

Kraje odmítají vládní záměr na snížení dotace na dofinancování osobní železniční dopravy. V příštích letech by podle záměru měly kraje každoročně přijít o 600 milionů korun. Praha se obává, že by ji v případě škrtů a omezení spojů zahltily automobily. Dnes to sdělil náměstek pražského primátora Karel Březina (ČSSD).

O záměru vlády dnes podle něho jednala prostřednictvím videokonference dopravní komise rady asociace krajů.Pokud by vláda svůj záměr prosadila, Praha by přišla ročně na financování železniční dopravy o 50,7 milionu korun, Středočeský kraj pak až o 107 milionů.

„Praha neuvažuje o snižování rozsahu objednávky železniční dopravy, neboť jsme na této dopravě mezi Prahou a Středočeským krajem závislí. Jiná varianta, než nechat objednávku těchto služeb tak, jak je, neexistuje, neboť by znamenala zahlcení města kolonami automobilů,“ uvedl Březina.

Návrh se podle Březiny nelíbí ani ostatním zástupcům krajů. „Kraje jsou rozhodnuté trvat na plnění memoranda o zajištění stabilního financování dopravní obslužnosti železniční osobní dopravou, které uzavřela ještě Fischerova vláda s hejtmany jednotlivých krajů na dobu deseti let. Platí tudíž do konce roku 2019,“ dodal Březina.

Pokud podle něj nebude na dohodu brán zřetel, bude její plnění asociace vymáhat soudní cestou. „Memorandum mělo být jakýmsi stabilizačním faktorem. Nelze přihlížet tomu, jak nekoncepčně postupují vládní úředníci. Platnou smlouvu nelze měnit jednostranně, bez souhlasu všech. A nás, tedy krajů, se nikdo neptal,“ uvedl náměstek.Kraje chtějí nyní napsat premiérovi a ministrům dopravy a financí dopisy, ve kterých zamýšlený postup odmítnou.