Leo Express se rozjíždí, chce investovat až 17 miliard korun

Leo Expres

Leo Expres Zdroj: E15

Majitel společnosti Leoš Novotný představuje první soupravu Leo expres
Budoucí konkurent Českých drah, dopravní firma Leo Express, převzal 3. února první elektrickou jednotku Flirt od švýcarského výrobce Stadler Rail AG. Od jara ji bude společnost testovat na zkušebním okruhu u Velimi. Na snímku je majitel společnosti Leoš Novotný ve třídě Economy.
Vizualizace elektrické jednotky Flirt od švýcarského výrobce Stadler Rail. Od jara ji bude společnost testovat na zkušebním okruhu u Velimi.
Interiér vozu
Interiér vozu
6
Fotogalerie
Plány podnikatele Leoše Novotného na vstup na středo- a východoevropské železnice nabývají obřích rozměrů. Jeho skupina Leo Transport, kam patří mimo jiné železniční dopravce Leo Express, nyní shání podle agentury mergermarket na finančních trzích až 700 milionů eur. To je v přepočtu více než 17 miliard korun. Zdroj deníku E15 hovoří minimálně o 500 milionech eur. Pomoci má mimo jiné francouzská banka Credit Agricole.

Kromě bankovních zdrojů je ve hře také výrazná pomoc soukromých investorů, kteří by získali ve firmě podíly.
Podobná suma je na české poměry zcela výjimečná. Pro srovnání: Český aeroholding má schválen desetiletý dluhopisový rámec na 10 miliard korun.

Peníze chce dát Leo Transport hlavně na ovládnutí páteřních tratí, velké plány má i s leasingovou společností Leo Pool. Její hlavní činností bude pronájem kolejových vozidel. Mluvčí skupiny Petr Kopáček je však opatrný. Potvrdil pouze, že firmy kolem Leo Expressu chtějí v příštích pěti až sedmi letech investovat řádově stovky milionů eur. „Nyní jednáme s finančními institucemi o zajištění úvěru až 200 milionů eur, kromě toho jedná Leo Express s možnými investory o kapitálovém vstupu do firmy,“ řekl Kopáček.

Informace deníku E15 hovoří o tom, že firma chce za kapitálový podíl po investorech celkově 300 milionů eur. Další dvousetmilionová injekce by měla rozproudit byznys Leo Pool. Vstup na koleje rostoucí firmu teprve čeká. V prosinci by měly vyjet první černozlaté vlaky na trať Praha - Ostrava. Za pět souprav od společnosti Stadler firma zaplatí 1,5 miliardy korun, peníze firma sehnala u švýcarské Credit Suisse.

Leo Express se rozjíždí

Od výrobce už firma převzala dva vlaky, které začnou v příštích dnech kroužit na zkušebním okruhu v Cerhenicích u Velimi.

Leo Express zároveň mezi výrobci poptává dalších 13 vlaků s opcí na celkem 30 souprav. Jednání s vybranými firmami prý už dospěla do finální fáze. Po ostravské trati hodlá obsadit linku Praha–České Budějovice, následovat mají další krajská města a hlavní města sousedních zemí. Starší informace hovořily o tom, že firma v příštích pěti letech počítá s celkovými tržbami 200 milionů eur.

Leo Express není jediný privátní dopravce, který plánuje širokou expanzi. Pozadu nezůstává ani RegioJet podnikatele Radima Jančury, který už na lince Praha–Ostrava jezdí. Na dosah má lukrativní smlouvu s Deutsche Bahn na zajištění spojení Hamburk –Berlín–Drážďany–Praha. Při jednáních v Německu se firmě RegioJet podařilo vyšachovat původního favorita České dráhy. Také Jančura aktuálně hledá peníze na nové soupravy u zahraničních partnerů.