Leo Express žaluje České dráhy kvůli nízkým cenám | E15.cz

KoronaHelpdesk E15

Jak ekonomicky přežít koronavir

Více k tématu

Leo Express žaluje České dráhy kvůli nízkým cenám

Leo Express žaluje České dráhy kvůli nízkým cenám
Leo Express (foto: Jan Šindelář)
• 

pav, ČTK

Soukromý železniční dopravce Leo Express dnes zažaloval České dráhy (ČD) za údajně podnákladové ceny na trase Praha - Ostrava. ČD se tak podle Leo Expressu snaží vytlačit konkurenci z trhu. Firma žádá náhradu ušlého zisku ve výši 418 milionů korun. České dráhy to však odmítají.

Ředitel Leo Expressu Leoš Novotný tvrdí, že ČD financují svoji ztrátu na trase do Ostravy z jiných dotovaných tratí. Podle nezávislého znaleckého posudku, který si Leo Express nechal zpracovat, by České dráhy měly v průměru za jízdenku na trase Praha - Ostrava u rychlíků účtovat minimálně 380 korun a u Pendolina dokonce 1190 korun, aby tak pokryly alespoň eliminovatelné náklady.

ČD: Jediný, kdo srazil ceny, byl Leo Express

České dráhy ale tvrdí, že se žádného protizákonného jednání nedopustily. „Jediný, kdo srazil ceny až na 100 korun, byl Leo Express. Toho se České dráhy neúčastnily,“ reagoval pro mluvčí drah Petr Šťáhlavský.

Pokud si nyní chce cestující objednat lístek z Prahy do Ostravy, bude ho bez slev a zvýhodnění podle webu ČD stát 295 až 329 korun. Nepoměr je podle Novotného patrný i z cen účtovaných na ostatních dotovaných trasách, kde ČD doposud nemají žádnou konkurenci. „Z Prahy do Nymburka přijde cestující jeden kilometr na korunu padesát, zatímco do Ostravy na šedesát haléřů,“ uvedl.

„Současné protiprávní jednání ČD považujeme za chybu minulého managementu Českých drah, který současný management vystavil velmi riskantní pozici z pohledu odpovědnosti statutárních zástupců,“ dodal Novotný. O chystané žalobě prý dopředu řekl generálnímu řediteli ČD Danielu Kuruczovi a ministrovi dopravy Antonínu Prachařovi.

Chování Českých drah už prověřuje antimonopolní úřad

Kromě Českých drah a Leo Expressu jezdí z Prahy do Ostravy také RegioJet. Chováním ČD na frekventované trati se už více než dva roky zabývá i Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Firmu podezřívá z toho, že má ceny ničící konkurenci, takzvané predátorské ceny. Úřad už má na stole několik posudků od jednotlivých účastníků sporu, tedy od Českých drah, RegioJetu i Leo Expressu. Jejich závěry jsou ale protichůdné.

Leo Express jezdí po českých kolejích od listopadu 2012
- Společnost byla založena 18. listopadu 2009, současný název nese od srpna 2011. U zrodu železničního dopravce stál současný ředitel a majoritní akcionář Leoš Novotný mladší, syn bývalého majitele a ředitele potravinářské společnosti Hamé.
- Licenci železničního dopravce získal Leo Express v roce 2010. Firma provozuje pět elektrických jednotek vyrobených švýcarskou firmou Stadler. Každá souprava se skládá z pěti vozů o 237 sedadlech, nabízí tři třídy. První vlaky vyjely do zkušebního provozu 13. listopadu 2012.
- Denně vypravuje 16 vlakových spojů, a to na tratích Praha-Ostrava-Karviná a Praha-Staré Město u Uherského Hradiště. Podle vlastních údajů měl Leo Express v loňském roce 30procentní tržní podíl na trase Praha-Ostrava.
- Letos v dubnu Leo Express oznámil, že ve spolupráci se Železniční společností Slovensko chce od prosince jezdit až do Košic. Loni v létě firma oznámila, že plánuje vstup na trh s dálkovou železniční dopravou v Polsku.
- Za rok 2013 převezl více než 800 tisíc cestujících. Koncem letošního března Leo Express oznámil, že převezl svého miliontého cestujícího.
- V roce 2013 společnost vykázala tržby 193 milionů korun (o rok dříve 10,6 milionu korun) a ztrátu 159,1 milionu korun (o rok dříve 78,1 milionu korun).
- Ke konci loňského roku kontroloval Leoš Novotný ml. necelých 97 procent akcií Leo Expressu, zbytek byl v držení Petera Köhlera a Jakuba Havrlanta.
- Leo Express dnes zažaloval České dráhy (ČD) za údajně podnákladové ceny na trase Praha-Ostrava. ČD se tak podle Leo Expressu snaží vytlačit konkurenci z trhu. Firma žádá náhradu ušlého zisku ve výši 418 milionů korun. České dráhy ale tvrdí, že se žádného protizákonného jednání nedopustily. Spor o cenu jízdenek s Českými drahami vede i druhý český soukromý železniční dopravce, společnost RegioJet.

Leoš Novotný: Peníze na expanzi Leo Expressu máme připravené

Autor: pav, ČTK
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!