Let Alaska Air nemusel být jediný. Další aerolinky nacházejí uvolněné šrouby

Očekávání, že páteční incident letounu Boeing 737 MAX 9 společnosti Alaska Airlines, kterému se za letu odtrhla část trupu, bude způsobený pochybením jednotlivce, berou pravděpodobně za své. Technici aerolinek United Airlines při preventivních kontrolách letounů stejného typu odhalili v několiak případech uvolněné šrouby, které do trupu upevňují záslepku nouzového východu. Právě ta z letounu Alaska Air odpadla.

„Od soboty, kdy jsme zahájili předběžné kontroly, jsme zjistili případy, které zřejmě souvisejí s problémy se záslepkou dveří, například šrouby, které bylo třeba dodatečně dotáhnout,“ uvedly United Airlines v prohlášení zaslaném médiím. Zjištěné nedostatky mechanici odstraní a stroje se poté vrátí do provozu. United Airlines provozují 79 letounů 737 MAX 9 vybavených problematickou záslepkou nouzového východu. 

Kontroly se podle obeznámeného zdroje Bloombergu týkaly nedávno vyrobených letadel MAX 9, tedy stejného stroje, jehož incident bezpečnostní opatření vyvolal. Americký úřad pro letectví FAA posléze ve splupráci s Boeingem nařídili odstavit z provozu 171 letadel MAX 9 a zkontrolovat je.

Vyšetřování páteční události na letu Alaska Airlines stále probíhá, nelze tak nyní s jistotou určit, že i v tomto letounu byly šrouby držící záslepku nouzového východu uvolněné. Národní rady pro bezpečnost dopravy (National Transportation Safety Board, NTSB) se během svého šetření také zaměří na to, zda jsou tyto uvolněné šrouby výsledkem pochybení při výrobě letadel, či zda jde například o pochybení při údržbě.  

Část trupu letadla společnosti Alaska Airlines na levé straně se krátce po startu v Portlandu v americkém státě Oregon minulý týden v pátek odtrhla, když stroj stále ještě stoupal do předepsané letové hladiny. Piloti s letounem dokázali nouzově přistát, nikdo z 171 cestujících a šesti členů posádky neutrpěl zranění.

Díra v trupu se objevila v levé zadní části letadla v místech, kde výrobce nabízí umístění dodatečného nouzového východu pro ty dopravce, kteří mají letadlo vybavené více sedačkami. Letadlo aerolinek Alaska Airlines, které bylo v provozu teprve dva měsíce, tuto úpravu nemělo, na místě nouzového východu tak byla naistalována záslepka.

K čemu je dobrá záslepka nouzového východu

Proč je v trupu Boeingu 737 MAX 9 otvor, který nemá žádný účel? Odpověď tkví ve snaze o větší efektivitu. MAX 9 je nejdelší variantou modelu 737. Může přepravit až 230 cestujících. Zhruba v polovině vzdálenosti mezi obvyklými nouzovými východy na křídlech a zadními dveřmi tak má ještě jeden nouzový východ, aby letoun vyhověl požadavkům úřadů na možnost v případě nouze dostatečně rychle evakuovat plně obsazené letadlo.

Některé aerolinky ale upřednostňují větší míru pohodlí pro cestující na úkor vyšší přepravní kapacity. Alaska Airlines a někteří další dopravci tak mají své Boeingy 737 MAX 9 vybavené jen 178 sedadly a pro dodržení pravidel pro evakuaci dodatečný nouzový východ nepotřebují. V těchto případech Boeing dodává záslepku, která na rozdíl od běžného nouzového východu nijak neomezuje vnitřní prostor v letadle a nabízí standardně velké okénko.

Detailní vysvětlení nabízí následující video: