Letiště Praha se kvůli problémům snaží získat brigádníky, povolá i krizového manažera
Letiště Praha se kvůli problémům s odbavením zavazadel snaží získat brigádníky. Personál hledá hlavně mezi zaměstnanci letiště, protože ti mají osvědčení spolehlivosti. Spolupracuje ale i s personálními agenturami a oslovilo také jiné firmy, například ČD Cargo. Novinářům to ve středu sdělil předseda představenstva Letiště Praha Jiří Pos. Letiště zároveň do vedení společnosti povolalo krizového manažera, představí ho ve čtvrtek.
Cestující na pražském letišti v posledních dnech musejí čekat na výdej kufrů mnoho hodin, několik letadel z Prahy odletělo bez odbavených zavazadel. Podle představitelů letiště je důvodem hlavně přetíženost vzdušného prostoru, zpoždění, ale také nedostatečný počet zaměstnanců dceřiné společnosti Czech Airlines Handling (CAH), která se o odbavení zavazadel stará.
Podle člena představenstva CAH Lukáše Krále začal problém v neděli večer, kdy se očekávalo 17 příletů, nakonec jich ale bylo 28. Komplikace se pak protáhly do dalších dní, v pondělí se odbavovalo 116 příletů, více než sedmdesát procent z nich bylo zpožděných. Letiště proto v pondělí přešlo do krizového řízení.
„Přijali jsme řadu opatření. Jedním z nich byla mimořádná pobídka získat brigádníky, zejména mezi zaměstnanci Letiště Praha. Výhodou je, že mají ověření spolehlivosti. V pondělí jich bylo nasazeno dvacet, v následujících dnech pak 25 až třicet,“ uvedl Pos. Tým nakládky zavazadel se snaží posílit i lidmi z jiných společností. „Celkem se nám daří získávat nové zaměstnance. Jsou pouze omezeni tím, že pracují v doprovodu jednoho zaměstnance, který má ověření spolehlivosti. Je to trochu komplikované, ale pořád to navyšuje kapacity,“ dodal Pos.
Základní hrubá mzda pracovníka nakládky nebo vykládky zavazadel u CSAH činí 35 tisíc korun měsíčně. Mzdy podle místopředsedy představenstva CSAH Michala Soukupa vycházejí z konkurenčního prostředí, společnost podle něj musí respektovat mzdové modely. V letní sezoně podle něj málokterý zaměstnanec pracuje pouze za základní mzdu. „Snažíme se motivovat primárně finančně všechny zaměstnance, hlavně pak ty v provozu a na nákladu zavazadel cestujících,“ uvedl Soukup. Příplatky pracovníci podle něj dostávají za směny navíc.
Jeden z inzerátů přes personální agenturu Manpower společnost zveřejnila v úterý. Na pozici řidiče motorových vozíků, který má v popisu práce uvedeno nakládání a vykládání zavazadel CSAH nabízí hodinovou hrubou mzdu 160 korun za hodinu a 30 korun bonus. „Speciálně na náklad letadel máme nábor na tuto pozici s cílem mít dostatek pracovníků na hlavní sezonu otevřený od října loňského roku,“ dodal Soukup. Společnost podle něj nabírá jak na hlavní pracovní poměr, tak na dohodu o provedení práce (DPP). „Dohody jsou pro nás v tuto dobu stěžejní, protože dohody nám pomáhají vybírat ten největší sezonní provoz,“ řekl Soukup.
Na DPP je u CSAH zaměstnáno více než 300 pracovníků, pravidelně ale do práce podle Soukupa chodí maximálně jedna třetina. Podle něj je standardní situace, kdy do práce nedorazí třeba pět nebo šest nakladačů ze čtyřiceti až devadesáti zaměstnanců podle konkrétní směny a aktuálního provozu.
Bez zavazadel odletělo v posledních dnech devět linek, v Praze tak zůstalo asi tisíc kufrů. „Ve spolupráci s letištěm i společností Smartwings jsme naplánovali lety, kterými ta zavazadla doručujeme,“ podotkl Král. Zhruba 500 zavazadel bylo doručeno v úterý, většina zbylých by měla k majitelům doputovat dnes. „Řádově nějaké desítky zavazadel pak doručíme během čtvrtka, a to čistě kvůli tomu, že pro ně není během dneška spojení,“ doplnil Král.
Letiště o prvním prázdninovém víkendu, od pátku do neděle, odbavilo 178 550 cestujících, tedy o jedenáct procent více než loni. Lety nad Evropou v posledních dnech kvůli řízení letového provozu v evropském vzdušném prostoru nabírají zpoždění, největší problémy vznikaly o víkendu na spojích s Tureckem.
VIDEO: Na jaké kompenzace máte nárok při zrušení nebo zpoždění letu?
