Kraje to však vidí jinak a mluví o dalším útoku státu na své rozpočty. Schyluje se tak zřejmě k další bitvě o lokálky. „Je to výrazné zdražení a my nejsme připraveni to platit. Všechny kraje proto dnes vyjednávají s dopravci a hledají řešení,“ řekl stínový ministr dopravy a plzeňský hejtman Milan Chovanec. Podle něj ale nepřipadá v úvahu rušení spojů nebo zdražení jízdného.
Spor se tak zřejmě bude vyvíjet odlišně v každém kraji, bude záležet především na smlouvě kraje s ČD. Například v Plzeňském kraji, na Vysočině nebo na jižní Moravě nemohou dráhy bez podpisu dodatku poplatky za koleje převést k tíži kraje. Jinde to ale budou mít hejtmani těžší, neboť nemají s ČD tak striktní smlouvu.
Kolik platí regionální vlaky za použití kolejí |
Poplatek za použití kolejí se skládá ze dvou částí. Platí se za vlakový kilometr a rovněž za tunové kilometry. Krajské vlaky dnes platí na všech tratích 5,32 koruny za vlakový kilometr, od července to bude na koridorech 7,56 koruny. Za tisíc tunokilometrů platí lokálky 29,2 koruny, nově to může být více než 43 korun. „My v takových případech musíme s kraji jednat, o tom, kdo to zaplatí. Což právě teď děláme,“ řekl Radek Joklík za České dráhy.
Podle informací deníku E15 se někteří dopravci, včetně ČD, už obrátili na drážní úřad, aby nové ceníky SŽDC zrušil. Poplatky za koleje se totiž od ledna zvýšily všem dopravcům. Zrušení nových cen budou po SŽDC žádat i hejtmani.
Naopak majitel RegioJetu Radim Jančura s kroky SŽDC souhlasí. „Je správné, že se ceny narovnají. I regionální vlaky pro nás mohou být na koridorech konkurencí,“ řekl Jančura.