Lufthansa se pokusí o záchranu Austrian Airlines

Letouny Austrian Airlines na vídeňském letišti Schwechat

Letouny Austrian Airlines na vídeňském letišti Schwechat Zdroj: profimedia.cz

Provozní zisk Lufthansy letos nejspíš opět klesne, přesto ale největší německé aerolinky neváhají investovat 140 milionů eur na záchranu dceřiné firmy Austrian Airlines. Nebude to ale zadarmo, rakouský dopravce musí na oplátku sáhnout k radikálním škrtům.

Austrian Airlines loni prodělaly 62 milionů eur. Letos mají za úkol ušetřit 200 milionů eur na provozních nákladech. Podle představ Lufthansy toho má dceřiná firma dosáhnout vyjednáním výhodnějších smluv s dodavateli a snížením platů pilotů. Austrian Airlines tak zrealizují již dříve nastíněný plán a svůj letový provoz, letadla příslušné zaměstnance převedou pod dceřinou společnost Tyrolean, jejíž piloti mají výrazně nižší platy.

Provozní zisk Lufthansy a jejích dceřiných firem letos klesl o pětinu na 820 milionů eur a letos je podle ředitele Christopha Franze čeká propad o další stovky milionů. Kromě rostoucích cen pohonných hmot a klesající poptávky v Evropě za to může sílící konkurence v podobně blízkovýchodních aerolinek jako Emirates a Etihad. Druhý jmenovaný dopravce nedávno výrazně posílil svou přítomnost na německém trhu, když zvětšil svůj podíl v německé dvojce Air Berlin téměř na 30 procent.

Celý koncern Lufthansa proto plánuje do roku 2014 ušetřit 1,5 miliardy eur. Pomoc by k tomu měl mimo jiné probíhající prodej ztrátových britských aerolinek BMI. „Podmínky na trhu se dramaticky změnily a budou se měnit i nadále. Abychom obstáli v tvrdé soutěži, musíme se také změnit,“ prohlásil Franz.

Šéf Lufthansy neřekl přímo, čeho se budou úspory týkat či kolik zaměstnanců může přijít o práci. Uvedl jen, že firma sníží náklady na administrativní pracovníky. Dopravce také omezí letošní plánovaný růst sedačkové kapacity na svých letech ze tří na dvě procenta.

Na dnešní Francovo vystoupení prudce zareagovaly akcie německého dopravce. Dopoledne se propadly o více než dvě procenta a staly se tak dnešním nejhorším akciovým titulem v rámci indexu DAX.