Města se budou méně dusit - na „zelené“ autobusy půjde miliarda

autobus na CNG

autobus na CNG

V červnu stát udělá zatím nejvýznamnější krok v podpoře „zelené“ dopravy na stlačený zemní plyn (CNG). Příspěvek z evropských fondů na pořízení autobusů na CNG a výstavbu plnicích stanic by mohl dosáhnout až jedné miliardy korun. Peníze budou určeny pro oblasti s největší prašností. Dá se říci konečně - nadlimitní koncentraci pevných částic PM 10 totiž bylo u nás v roce 2011 vystaveno přes 50 procent obyvatel.

V rámci operačního programu Životní prostředí bude v červnu ministerstvem životního prostředí a Státním fondem životního prostředí vyhlášena výzva pro nákup nových autobusů v městské hromadné dopravě s pohonem na CNG a pro výstavbu plnicích stanic CNG.

Takto podpořené CNG autobusy budou moci kromě měst nakupovat i soukromí dopravci, musí je ale využít pro městskou hromadnou dopravu. Plnicí stanice na CNG pak budou muset sloužit po dobu projektu jen městským autobusům.

Pomoc do nejprašnějších měst

Výzva se nebude týkat celé ČR, ale omezeného výčtu měst, která jsou nejvíce zatěžována emisemi z dopravy, především prachovými částicemi. Stát tak chce pomoci oblastem s nejhorším ovzduším.

Mezi města, která budou moci využít podporu pro CNG, bude patřit například Ostrava nebo Brno. Tato města patří do oblastí s největší prašností u nás. Je zde největší koncentrace nebezpečných pevných částic PM 10. Podílí se na tom průmysl, lokální zdroje i doprava.

„Doufám, že dopravní podniky podporu využijí a pořídí CNG autobusy, které neprodukují téměř žádné pevné částice. Podle Zprávy o životním prostředí České republiky z roku 2011 bylo nadlimitní koncentraci pevných částic PM 10 vystaveno přes 50 procent obyvatel. Situace by se díky chystané podpoře mohla markantně zlepšit,“ řekl E15.cz předseda Asociace NGV Zdeněk Prokopec.

Pokud bude zařazení nové formy podpory schváleno, může být podle Prokopce na podporu této aktivity alokována až jedna miliarda korun z prostředků EU.

Nákup autobusů podraží

Dopravní firmy se musí připravit na další převratnou změnu, která je brzy čeká. Již od roku 2014 bude možné prodávat v EU pouze autobusy splňující normu Euro VI, která je přísnější než norma Euro V z roku 2009. Hlavní změnou je o jednu třetinu nižší objem vypouštěných pevných částic a také nižší emise oxidů dusíku (NOx).

„Rozdíl v ceně autobusů s motorem podle nové a staré normy Euro je zhruba 250 tisíc korun. K zdražení přispívá instalace filtrů a dalších technologií, které jsou ke snížení emisí potřeba. „Autobusy s pohonem na CNG tyto normy splňují jen tím, že spalují zemní plyn,“ podtkl Prokopec.

V současnosti v Česku jezdí přes 400 autobusů s pohonem na CNG, jejich počet za poslední rok vzrostl o téměř 11 procent. V Evropě je již přes 278 tisíc CNG autobusů a celosvětově jich jezdí skoro 700 tisíc.