Metro D se vrací do hry, nový plán je ale skromější

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: profimedia.cz

Stanice Nové Dvory
Stanice Nemocnice Krč
Stanice Nádraží Krč
Stanice Olbrachtova
Stanice Náměstí Bratří Synků
6
Fotogalerie
Praha loni kvůli nedostatku peněz oznámila, že zastavuje plánování metra D. Šance v dohledné době vybudovat novou trasu, která by měla obsloužit hlavně sídliště na jihu metropole, opět roste. Počítá se ale s okleštěním původních plánů. Metropojekt pro Prahu vypracoval nový návrh, který vychází o deset miliard korun levněji. Vybudovala by se jen část původně plánované trasy a neměnila by se technologie.

Nová trasa D má obsloužit několik sídlišť v oblasti Krče, Lhotky, Libuše, Nových Dvorů a Písnice a další spádové oblasti. Odlehčit má hlavně lince C. Podle původního plánu měla vést z náměstí Míru přes Pankrác do stanice Depo Písnice. Podle nového návrhu Metroprojektu by byla vybudována jen část od Pankráce na jih jako větev současné trasy C. Taková možnost má podle vedení Prahy větší naději na realizaci.

„Nově předložená varianta linky D je pro Prahu, alespoň dle mého názoru, výhodná. Připravený návrh, který budu s kolegy samozřejmě ještě probírat, obsahuje výrazné úspory a nejeví se tak megalomansky jako doposud představovaná varianta,“ uvedl k tomu pražský primátor Bohuslav Svoboda (ODS).

Vizualizace některých stanic metra D dle původního návrhu

Nová varianta z Pankráce do Písnice by mohla stát 24,524 miliardy korun. To je o 10,23 miliardy méně než odhadoval původní návrh.

„Samozřejmě musíme v další fázi projektu rozpracovat podrobné technické řešení, a to včetně dopravně-inženýrského posouzení nové varianty, ale já osobně věřím, že tato varianta je realizovatelná a získá si podporu všech stran,“ uvedl ředitel dopravního podniku Vladimír Lich.

Omezená trasa by ale nenabídla dopravní variantu úseku metra C vedenému Nuselským mostem, který bude potřeba v budoucnu opravit.

Plán nové úseku metra DPlán nové úseku metra D | dpp.czOproti původnímu plánu nová studie počítá jen se stavbou úseku Pankrác - Depo Písnice jako druhé větve metra C.

Levnější varianta nepočítá se změnou technologie souprav

Úspory hledá nový návrh Metroprojektu i v použitých technologiích. Původně se počítalo s výraznými změnami – soupravy měly jezdit bez strojvedoucích, měly být napájeny shora, a plánoval se i jiný rozchod kolejnic. Levnější verze počítá s využitím stejných souprav metra, které nyní jezdí na trase C, a stejné technologie.

Podle Metroprojektu by se díky vedení trasy jako větve současné trasy metra C ušetřilo také tím, že by nebylo nutné stavět samostatné depo a dispečink pro tuto trasu či přestupní stanici na Pankráci.