Ministr Ťok prosazuje státní testovací okruh pro vozy bez řidičů

Autonomní vozy

Autonomní vozy Zdroj: reuters

Autonomní vozy
Autonomní vozy
Šéf Výzkumného Ústavu Železničního Antonín Blažek
4
Fotogalerie

Ministerstvo dopravy chce iniciovat vybudování zkušebního okruhu pro testování vozidel s autonomním řízením - tedy vozidel bez řidiče. Okruh provozovaný státem by mohl vzniknout do pěti let. Plán předloží vládě. Na setkání manažerů autoprůmyslu s ministry to uvedl ministr dopravy Dan Ťok (nestraník za ANO).

Velké evropské automobilky většinou mají vlastní testovací dráhy. Škoda Auto, která systém řízení nahrazující řidiče taky vyvíjí, například využívá vlastní testovací okruh v Úhelnici u Mladé Boleslavi a využívá i infrastrukturu mateřského Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

 U autonomního řízení půjde podle ministra zejména o nutnost vyřešení etických a právních problémů. Z technického hlediska jsou již automobilky schopné takové vozy vyrábět. Technologii ale bude nutné důkladně otestovat a část testů nelze provádět v běžném provozu, aby nebyl nikdo ohrožen.

 Ministerstvo podle Ťoka vytipovalo lokalitu, kde by okruh mohl vzniknout. Financovaný by mohl být alespoň zčásti z evropských peněz a vlastnit by jej měl stát. Provozovala by jej některá státní organizace.

Podle ministra jsou podobné testovací okruhy v Evropě dva. "Myslím si, že kdyby byl podobný tady u nás, že by to byl velký příspěvek k rozvoji autonomních systémů," dodal.

V České republice existuje státní testovací okruh pro kolejová vozidla

Video placeholde
Šéf Výzkumného Ústavu Železničního Antonín Blažek • Michal Nosek, Jan Pavec