Mosty vzhůru! Stát pustí do Prahy velké lodě

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: profimedia.cz

Ředitelství vodních cest rozjíždí na Vltavě mezi pražskými Holešovicemi a soutokem s Labem neobvyklou stavební akci. Osm mostů a jedna lávka pro pěší projdou rekonstrukcí tak, aby pod nimi mohly plout i velké zahraniční hotelové lodě. Do budoucna počítá i s kontejnerovými loděmi. Z toho tři mosty se nově stanou zdvihacími s dálkovým ovládáním. Stát nyní hledá projektanta a stavební dozor.

Vltavu pod Prahou čeká v následujících letech nebývalý stavební ruch v podobě hromadného zvedání mostů. Stavební akce za miliardu korun, o jejíchž prvních obrysech deník E15 informoval před více než rokem, se nyní dává do pohybu. Ředitelství vodních cest vypsalo tendr za 50 milionů, ze kterého má vzejít projektant a stavební dozor v jednom. Vítězná firma mimo jiné dohlédne na to, aby devět obnovených a vyvýšených mostů začalo za čtyři roky řádně fungovat.

Primárním cílem státu je zvětšení prostoru pod mosty tak, aby se do Prahy dostaly velké kabinové lodě. Ty dnes vesměs končí na Labi a turisté dojíždějí do Prahy autobusem. „Je to akce v jistém směru velkolepá. Tři z devíti dotčených mostů navíc budou přestavěny na zvedací,“ upřesnil mluvčí ŘVC Jan Bukovský.

Průjezdná výška pod mosty se zvýší z dnešních 4,5 metru až na sedm metrů. Tím se uvolní cesta do Prahy.

Přestavbu na pohyblivé mosty volí ŘVC tam, kde nelze kvůli okolní zástavbě trvale zvednout celý most. Poprvé by se mělo kopnout počátkem roku 2017, hotovo bude do konce roku 2019. Průjezdná výška pod mosty se na trojském a vraňanskohořínském kanále zvýší z dnešních 4,5 metru až na sedm metrů.

Vizualizace Ředitelství vodních cestVizualizace Ředitelství vodních cest|Reditelstvi vodnich cestHlavně malé mosty. Rekonstrukce a vyzdvižení se vesměs týká mostů, po kterých vedou místní komunikace a jsou na pokraji životnosti. Některé slouží jen pěším a cyklistům. Příkladem je silniční most na místní komunikaci ve Vraňanech (na vizualizaci)

Tím se uvolní cesta nejen do Prahy, ale i v opačném směru po proudu z Prahy do Mělníka. Velké pražské výletní lodě se dnes vydávají k Labi jen zřídka, neboť musejí být před cestou „oholeny“. Například parník Vyšehrad nebo hotelová loď Florentina musejí odmontovat kormidelnu a další prvky na horní palubě, aby pod mosty projely.

Kontejnerové lodě

U Vyšehradu je třeba sundat i kormidelní kolo. Ředitelství vodních cest má ale mnohem ambicióznější plány. Podle Bukovského by do Prahy mohly po zdvižení mostů zamířit i nákladní kontejnerové lodě.

To je ale otázka vzdálenější budoucnosti, neboť pro ně je rovněž třeba postavit děčínské zdymadlo u hranic s Německem. Ředitelství vodních cest přitom odmítá kritiku, že zdvihání mostů je zbytečné vzhledem k průjezdným výškám na Labi v Drážďanech. Podle Bukovského tamní mosty umožňují při běžném vodním stavu průjezd až sedmimetrovým kolosům. „Běžný stav je více než polovinu roku,“ řekl mluvčí.

Stát chce otevřít Vltavu pro velké lodě od soutoku s Labem až k Praze. Musí proto zvednout devět mostů
Investice: jedna miliarda korun
Podjezdná výška: 7 metrů (nyní je 4,5 metru)
Začátek přestavby: 2017
Konec přestavby: 2019