Munice v Paramu může ucpat klíčový koridor

vysokorychlostní železnice

vysokorychlostní železnice Zdroj: profimedia.cz

Odstraňování staré ekologické zátěže v okolí areálu firmy Paramo v Pardubicích může v příštích týdnech výrazně narušit provoz na hlavní tuzemské železniční tepně.

Zásadním rizikem je nevybuchlá munice z dob druhé světové války, jejíž nález a likvidace v okolí areálu jsou velmi pravděpodobné. České dráhy proto přichystaly plány, které počítají například s odklonem pendolin přes Hradec Králové a využitím náhradních autobusů. V krajním případě může dojít i k úplné evakuaci pardubického hlavního nádraží a uzavření celého dopravního uzlu. Práce v Paramu potrvají několik týdnů, stejně tak dlouhé proto bude i riziko provozních změn na koridoru.

„Bohužel nelze předem odhadnout kdy a v jakém rozsahu může dojít k evakuaci obyvatel a k zastavení dopravy,“ upozorňuje ředitel Krajského centra osobní dopravy v Pardubicích Michal Štěpán. „České dráhy budou cestující informovat vývěskami ve stanicích, prostřednictvím svého personálu i webu.

Hrozí velké zpoždění

Konkrétní informace ale budou k dispozici jen velmi krátce před samotným omezením a následná organizace náhradní dopravy bude operativní,“ doplnil Štěpán. Cestující všech vlaků musejí každopádně počítat s tím, že jim cestu může znepříjemnit značné zpoždění. Vedle Českých drah se na tuto variantu připravují i jejich soukromí konkurenti RegioJet a Leo Express.

„Můžeme využít odklonové trasy přes Hradec Králové a máme také předjednánu náhradní autobusovou dopravu,“ řekl mluvčí Leo Expressu Petr Kopáček. Stejně se přichystal i RegioJet. Správa železniční dopravní cesty se na neobvyklou situaci připravuje za pomoci krizového štábu, nápor na hradeckou a další objízdné tratě bude značný. „Máme připraveno několik scénářů. Záleží na tom, kdy to najdou, kde to najdou, a jak velké to bude. Podle toho se budou dělat uzavírky,“ vyjádřil se k případnému nálezu munice mluvčí SŽDC Jakub Ptačinský. Práce v Paramu se budou provádět vždy ve všední dny od 7:00 do 17:00.