Na mošnovské letiště začaly jezdit vlaky | E15.cz

Na mošnovské letiště začaly jezdit vlaky

ČTK

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
Na Letiště Leoše Janáčka Ostrava v Mošnově na Novojičínsku mohou ode dneška cestující přijet vlakem. První spoj, který vyjel z Bohumína na Karvinsku, zastavil ve stanici pojmenované Mošnov, Ostrava Airport před 04:30. Ostravské letiště je prvním v zemi, na které jezdí pravidelné vlakové spoje.

Moravskoslezský hejtman Miroslav Novák (ČSSD) řekl, že napojení letiště na železnici bude mít význam nejen pro cestující osobní dopravy, ale hlavně pro mošnovskou průmyslovou zónu a nákladní leteckou přepravu. „Výhybky jsou připraveny, aby v budoucnu mohla pokračovat trať do výstavby cargo terminálu na letišti i do průmyslové zóny. Infrastruktura je připravena k tomu, aby se položily koleje a dovedlo se to dál podle potřeby,“ řekl hejtman. V mošnovské zóně nyní pracuje zhruba 1500 lidí, za dva roky by jich mělo být o tisíc více.

Hejtmanův náměstek pro dopravu Daniel Havlík (ČSSD) řekl, že se snažili vlakové spojení navázat na přílety letadel. „Je to ale trošičku problematičtější, protože třeba Ryanair několikrát během sezony mění letové řády. Snažili jsme se přizpůsobit zejména těm linkám, které jsou pravidelné, na spojení do Prahy, Londýna je to jednoznačně navázáno,“ řekl Havlík.

Vůbec poprvé vede železnice na letiště

Náměstek ministra dopravy Kamil Rudolecký řekl, že je rád, že se konečně podařilo vybudovat terminál propojující leteckou a železniční dopravu. „Je to první počin v České republice tohoto druhu. Já budu očekávat, že podobné se nám podaří také v Praze. Ruzyňské letiště musí být napojeno minimálně na centrum do 30 minut,“ řekl Rudolecký.

Cesta z mošnovského letiště do centra Ostravy trvá zhruba půl hodiny. Zástupci kraje i letiště očekávají, že zpočátku bude největší využití vlaků souviset s velkými akcemi v Moravskoslezském kraji. Jednou z nich je Mistrovství světa v ledním hokeji, které v Ostravě začne 1. května. „Máme avizováno množství příletů speciálů,“ řekl Novák.

Trať mezi Sedlnicí a letištěm dlouhá 2,9 kilometru byla po mnoha letech první novou tratí, která se v Česku stavěla na „zelené louce“. Přišla na 553 milionů korun, většinu zaplatí evropské dotace. Součástí stavby byl zastřešený terminál, který spojuje krytá chodba s letištní odbavovací halou.

Kvůli železničnímu napojení letiště musela Správa železniční dopravní cesty rekonstruovat 5,6 kilometru dlouhou trať mezi Studénkou a Sedlnicí. Stálo to přes 300 milionů korun. Původní trať byla elektrifikována a stanice Sedlnice se asi o kilometr posouvala. Přes Studénku vede hlavní železniční koridor, který spojuje Ostravu s Prahou či Brnem.

Deset spojů denně pro 300 tisíc cestujících ročně

Na mošnovské letiště přijede každý den po železnici deset spojů, s výjimkou neděle, kdy jich bude devět. Stejný počet spojů pojede i opačným směrem. Většinou však nejde o nové spoje. Do Mošnova totiž budou jezdit nejčastěji vlaky od slovenských hranic ze stanice Mosty u Jablunkova na Frýdecko-Místecku, které už ve stejných časech jezdily, ale jejich trasa do neděle končila zpravidla ve Studénce. Nyní ji prodlouží.

Z ostravského letiště nyní létají pravidelné přímé linky do Prahy, Londýna, Paříže a Düsseldorfu. V letní sezoně se z Mošnova létá také do turistických destinací zejména ve Středomoří. Loni letiště přepravilo 297 691 cestujících, což bylo o 15 procent více než v roce 2013. Letiště Václava Havla v Praze loni odbavilo 11,1 milionu cestujících, brněnské letiště téměř 487 tisíc pasažérů.

Autor: ČTK

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah