Na projektu nového letadla pro Čínu se má podílet Jihlavan Airplanes | E15.cz

Na projektu nového letadla pro Čínu se má podílet Jihlavan Airplanes

Gyroplán - ilustrační
Gyroplán - ilustrační
• 
ZDROJ: groenbros.com

ČTK, vrb

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
Českou firmou, která se má podílet na výrobě zcela nového typu letadla, je Jihlavan Airplanes Skyleader. Uvedly to Hospodářské noviny (HN). V Jihlavě se podle listu budou vyrábět hybridní letadla - vírníky neboli gyroplány. Za projektem stojí konsorcium českých, čínských a amerických firem. Základní kapitál čínsko-amerického konsorcia, které má pro čínský trh v Jihlavě vyrábět gyroplány, bude 100 milionů jüanů (306 milionů korun).

Čínská společnost Guangzhou Suntrans Aviation Science and Technology bude vlastnit 75 procent akcií, americká firma Groen Brothers Aviation (GBA) zbývající čtvrtinu. Čínská firma vloží do společného podniku, který se bude jmenovat Foshan Suntrans-Groen Aviation, 75 milionů jüanů v hotovosti. GBA získá 25 procent akcií společného podniku výměnou za poskytnuté technologické know-how ke svému gyroplánu SparrowHawk.

O projektu v pondělí informoval generální ředitel státní agentury CzechInvest Miroslav Křížek. „Půjde o výrobu zcela nového stroje, který ještě nikde na světě nelétá,“ řekl šéf CzechInvestu. Kontrakt Číňanů a Američanů s Čechy je těsně před podpisem. Podle Křížka by mohl být uzavřen v lednu.

Podle GBA má společný podnik značný potenciál, protože byl spuštěn v době, kdy se Čína rozhodla otevřít svůj vzdušný prostor do výšky 3000 metrů pro veřejnost.

„Letoun, s nímž se dá snadno a bezpečně létat, který je snadno ovladatelný a potřebuje jen velmi krátkou rozjezdovou dráhu… by mohl být v Číně velmi populární, když se země otvírá pro novou generaci soukromých pilotů,“ uvedl viceprezident GBA Al Waddill. K úspěchu gyroplánů by podle něj mohlo pomoci i to, že v Číně není dostatečná letecká infrastruktura pro provoz klasických letadel.

Gyroplán je hybridní letoun, který stojí na pomezí mezi vrtulníkem a letadlem. Proti letadlům potřebuje kratší startovací dráhu a pohybuje se pomaleji, jeho cena bývá nižší než u vrtulníků.

Podle dnešních HN se na výrobě gyroplánů bude podílet firma Jihlavan Airplanes Skyleader a pro čínský trh by jich mohla sestrojit až tisíc. V Česku by se měly vyrábět dvoumístné a šestimístné stroje.

Autor: ČTK, vrb

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah