Na trať Mělník - Mšeno se po více než roce vracejí vlaky

Stanice Skalsko na kokořínské lokálce z Mělníka do Mšena (snímek před rekonstrukcí)

Stanice Skalsko na kokořínské lokálce z Mělníka do Mšena (snímek před rekonstrukcí) Zdroj: R.D. - Rolf-Dresden, Wikimedia Commons (CC BY 3.0)

Přesně patnáct měsíců trvalo zastavení provozu na oblíbené kokořínské lokálce z Mělníka do Mšena. Hrozilo přitom, že trať bude zrušena. Nakonec se sem vlaky vrátí 13. prosince s novým jízdním řádem, a to díky velkorysé opravě. Správa železniční dopravní cesty do ní investovala více než 340 milionů korun, což je v oboru lokálních tratí výjimečná suma.

Podle nového jízdního řádu bude na 24 kilometrů dlouhé trati Mělník – Mšeno jezdit šest párů vlaku denně, a to v pracovních dnech i o víkendu. V letních měsících navíc pojede přes Mělník do Mšena přímý spěšný ranní spoj „Kokořínsko“ z pražských Vršovic, který se v podvečer bude vracet zpět.

„Je to velké vítězství místních samospráv a nakonec i občanů, kteří dali podpisem pod petici jasně najevo, že o trať stojí. Spolu s podporou Středočeského kraje se tak podařilo trať zachránit i díky tlaku zdola,“ uvedl předseda Spolku za bezpečnou železnici Radim Kamler, který rovněž za záchranu trampské lokálky bojoval. Rozhodující byl zřejmě podíl kraje, který odmítl zrušení provozu a dopravu u Českých drah objednal.

Dráhy vlakové spoje zrušily loni poté, co správa železnic kvůli dezolátnímu stavu snížila rychlost v některých úsecích na pouhých deset kilometrů v hodině. Podle Kamlera není ale nynější radost z obnovené trati zcela nezkalená. Nákladná rekonstrukce totiž prý nijak nepřispěje ke zvýšení rychlosti, která zůstane na padesáti kilometrech v hodině. V příštím roce se chtějí železničáři pustit i do zbytku trati z Mšena do Mladé Boleslavi.

S novým jízdním vstane z mrtvých i další regionální trať, po dlouhých 70 letech se vydají pravidelné osobní vlaky na cestu mezi Aší a bavorský Selbem. Náklady na obnovu činily na české straně 75 milionů korun, na německé 375 milionů korun.