Nabíječka každých 30 kilometrů. Německo má plán, jak pomoci elektromobilitě

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: CC BY 2.0: NCDOTcommunications via Flickr

Německá vláda chce výrazně zlepšit podporu elektromobility. Podle nových plánů chce v zemi vybudovat 400 rychlonabíjecích stanic. Síť by měla být hotová do roku 2017, jak uvádí deník Die Welt.

Prodej elektrických aut je v Německu spíše na okraji zájmu. Měsíčně se tam prodá zhruba 1000 až 1500 vozidel do zásuvky. Důvodem je mimo jiné fakt, že v Německu neexistují žádné dotace na nákup podobného ekologického auta. Navíc v zemi nefunguje jednotná síť nabíjecích stanic.

Právě problém dobíjecích stanic chce nyní německá vláda vyřešit, píše Die Welt. Do roku 2017 by mělo po celém Německu vyrůst na 400 rychlonabíjecích stanic pro elektromobily, to znamená zhruba jedna stanice každých 30 kilometrů. Ambiciózní plán představil německý ministr dopravy Alexander Dobrindt.

První rychlonabíječku uvedl Dobrindt do provozu na odpočívadle Köschinger Forst Ost u dálnice A9. Během testovací fáze bude nabíjení zdarma. „Do budoucna by mělo být možné dojet od Severního moře až k Zugspitze,“ uvedl ministr. V současné době je v Německu v provozu kolem stovky rychlonabíječek.

Větší podpora elektromobility

Vláda ale hledá i další způsoby, jak jejich rozvoj podpořit. Zvažuje zavedení zvýhodnění na dani z příjmu pro majitele elektromobilů, firmy by měly mít možnost rychleji tyto vozy odepisovat. Vláda se však staví odmítavě k návrhu spolkové země Severní Porýní-Vestfálsko, která doporučuje, aby lidé při nákupu elektromobilu získali od státu jednorázovou prémii pět tisíc eur (136 tisíc korun).

Kabinet chce také v příštích třech letech poskytnout 160 milionů eur (4,4 miliardy korun) na vývoj nových baterií, které by umožnily zvýšit dojezd elektromobilů. Elektromobily také mají získat právo jezdit v pruzích vyhrazených pro autobusy a měla by pro ně vzniknout bezplatná parkovací místa v centrech měst.

Cena a dojezdová vzdálenost elektromobilů Němce spíš odrazuje
Průzkumy ale ukazují, že většina Němců koupi vozu s hybridním nebo čistě elektrickým pohonem vůbec nezvažuje. Zájem o tato auta navíc meziročně klesl - zatímco loni si umělo koupi elektrického auta v příštích pěti letech představit asi 45 procent řidičů, nyní je to jen jedna třetina. Nejsou přitom žádné výrazné rozdíly mezi mladšími a staršími řidiči.
Od nákupu elektrických vozidel Němce odrazuje především vysoká pořizovací cena aut. Například model Volkswagen Up! s čistě elektrickým motorem stojí 27 tisíc eur (740 tisíc korun), zatímco v benzinové verzi je jeho cena třetinová.