Nákup elektromobilů zajímá jen firmy. Důvodem jsou dotace i příroda
Automobilky v příštích letech výrazně zvýší podíl elektromobilů na celkové výrobě aut, ale běžní čeští spotřebitelé o vozy na elektřinu nejeví valný zájem. Drtivá většina prodejů připadá na firemní vozy. Z deseti prodaných elektromobilů připadá devět na firmy, vyplývá z dat Svazu dovozců automobilů. Statistiku potvrzují i prodejci, kteří loni prodali 618 elektromobilů, meziročně dvakrát více.
„Naprostou většinu aut nakoupily firmy, nejčastěji sahají po modelu e-Golf za necelý milion korun,“ říká mediální zástupce dovozce aut Volkswagen Jan Klíma. Koncern v Česku od roku 2014 prodal 647 elektromobilů.
Na nákupech elektromobilů Hyundai se firmy podílejí dokonce 94 procenty. „Průměrná cena elektromobilu činí zhruba milion korun, od roku 2016 jsme jich v Česku prodali 138,“ uvádí mluvčí jihokorejské firmy Jan Pohorský. Tržby Hyundai za prodej elektromobilů na českém trhu přesahují 130 milionů korun ročně.
Autobazary AAA Auto dosud prodaly jen 37 elektromobilů, z nichž dvacet připadalo na firmy či živnostníky.
„Tlak na pořizování elektromobilů bude růst hlavně ve veřejných firmách, pravděpodobně i u soukromých společností – zejména pokud elektromobily přinesou podnikatelům benefity. Poptávka u běžných spotřebitelů poroste nejpomaleji,“ tvrdí Karel Havlíček, prezident Asociace malých a středních podniků a živnostníků. Firmy podle něho kupují elektromobily hlavně proto, že to považují za příspěvek k životnímu prostředí. „Důvodem jsou samozřejmě i dotace,“ doplňuje Havlíček.
Česku stále chybí dostatečně hustá síť dobíjecích stanic, jsou jich jen čtyři stovky. „Stále jich není tolik, kolik je zapotřebí pro rychlejší rozšíření elektromobilů. Transformace průmyslu neprobíhá ve všech zemích stejným způsobem. To je největší výzva, které čelíme,“ řekl deníku E15 Bernhard Maier, šéf Škody Auto. Automobilka chce do vývoje alternativních pohonů investovat 52 miliard v příštích čtyřech letech.