Napojení koridoru na hlavní nádraží vymyslí Sudop Praha za 143 milionů

pražské hlavní nádraží

pražské hlavní nádraží

Napojení čtvrtého železničního koridoru na pražské hlavní nádraží nabývá konkrétnějších rozměrů. Jednu z největších železničních staveb vůbec vyprojektuje společnost Sudop Praha za 143 milionů korun; vítěz vzešel z tendru Správy železniční dopravní cesty.

Koridor od Českých Budějovic a Benešova bude prvním, který se napojí na pražský hlavák od jihu. Předběhne tak plzeňský koridor, u kterého není zatím vyřešen přechod přes Vltavu. Podle odhadů SŽDC vyjde úsek z Hostivaře k jižnímu portálu Vinohradského tunelu až na 6,3 miliardy korun.

Dělníci by měli na stavbě poprvé kopnout začátkem roku 2014. Rovněž samotný projekt patří k nejnákladnějším, ačkoliv původně očekávaná cena byla ještě o sedm milionů vyšší. Správa železnic loni uzavřela celkem 390 smluv na zpracování projektových dokumentací v celkovém objemu 300 milionů korun. Železničáři přitom odmítají, že by mezi projektanty upřednostňovali Sudop Praha. „Správa eviduje v databázi uzavřených smluv o dílo na projektovou dokumentaci staveb asi sto partnerských firem,“ říká mluvčí Pavel Halla.

Pokud jde o nákladnost železničních staveb, primát posledních desetiletí drží takzvané Nové spojení v Praze. Estakáda mostů a tunelů pod vrchem Vítkovem, která přivádí vlaky na „hlavák“ ze severu, vyšla stát na devět miliard korun. Otevřela se v roce 2008. O dvě miliardy levnější by měl být chystaný koridor z Rokycan do Plzně, jehož součástí bude nejdelší tuzemský tunel. Zakázka se nyní připravuje.