Nejdelší český trolejbus nebo autobus bez zrcátek. Novinky ukazuje veletrh v Letňanech

Výstava CZECHBUS v pražských Letňanech

Výstava CZECHBUS v pražských Letňanech Zdroj: e15

Výstava CZECHBUS v pražských Letňanech
Trolejbus Škoda - Solaris
Výstava CZECHBUS v pražských Letňanech
Výstava CZECHBUS v pražských Letňanech
Výstava CZECHBUS v pražských Letňanech
10
Fotogalerie

Česko zůstává evropskou jedničkou v počtu vyrobených autobusů na obyvatele. Novinky z dálkové autobusové i městské dopravy představují výrobci od 21. do 23. listopadu na největším středoevropském veletrhu CZECHBUS v pražských Letňanech. Patří mezi ně i téměř pětadvacetimetrový trolejbus Škoda Solaris, autobus bez zpětných zrcátek MAN Lion’s Coach nebo luxusní dálkový model autobusu Scania Irizar i6s Efficient.

Jedním z nejvýraznějších exponátů je velkokapacitní trolejbus Škoda-Solaris. Se svou délkou 24,7 metru se stane nejdelším trolejbusem městské hromadné dopravy v Česku. Pražský dopravní podnik (DPP) ho plánuje nasadit na trase z nádraží Veleslavín na Letiště Václava Havla. Elektrifikaci dosavadní autobusové linky číslo 119 má v plánu dokončit v únoru příštího roku, nové vozy otestuje DPP na trati z Palmovky do Čakovic a Miškovic.  Trolejbus Škoda - SolarisTrolejbus Škoda - Solaris|e15

Za dvě desítky vozů DPP zaplatí zhruba 620 milionů korun. „Pokud vše dopadne podle plánu, v polovině února bychom si měli převzít všech 20 trolejbusů a následně v průběhu března 2024 zahájit jejich provoz na lince číslo 59 na letiště,“ uvedl ředitel DPP Petr Witowski. Každý trolejbus pojme přibližně 180 cestujících, z toho 54 sedících. 

Testovací vůz musí podle Witovského nejdříve najet kolem 5000 kilometrů bez pasažérů, až pak může začít zkušebně jezdit s lidmi. Celkem tak před oficiálním spuštěním linky na letiště na tachometru testovacího trolejbusu přibude 20 tisíc kilometrů. Většinu trasy bude jezdit se zapojením do trolejí, posledních několik kilometrů na letiště dojede na elektrický pohon. „Snižování emisí, hluku na letišti a jeho okolí je naším dlouhodobým cílem a snažíme se do něj zapojovat i letištní partnery,“ dodává Witovski. 

Video placeholde
Výstava CZECHBUS v pražských Letňanech • e15

Další novinkou, tentokrát v autobusové dálkové dopravě, je MAN Lion’s Coach s novým řešením asistenčních systémů, které například ohlídají jízdní pruhy. Autobusu chybějí klasická zpětná zrcátka, která nahrazuje systém OptiView, tedy dvě kamery s displeji s vysokým rozlišením zobrazující předepsané zorné pole. Nová technologie nabízí širokoúhlý náhled a 360stupňový pohled na autobus a měla by minimalizovat mrtvý zorný úhel. MAN Lion’s CoachMAN Lion’s Coach|e15

Německý strojírenský holding MAN představuje na veletrhu také příměstský vůz Intercity LE 12, který odpovídá standardům pražské integrované dopravy. Jezdit by měl začít ve Středočeském kraji. 

K vystavovatelům patří i výrobce SOR Libchavy. Obchodní ředitel firmy Filip Murgaš na tiskové konferenci uvedl, že letos podnik plánuje produkci 520 autobusů. Podnik tento rok vyrobil i 21 čistě elektrických autobusů a vyrábí i autobusy s vodíkovým pohonem. Z celkových loňských 5322 autobusů jich nejvíce vyprodukovalo vysokomýtské IVECO, někdejší Karosa. V přepočtu na obyvatele se Česko v počtu vyrobených autobusů stále drží na prvním místě Evropy, na jeden autobus připadá něco přes dva tisíce Čechů. Domácí prodej se pohybuje okolo dvanácti set vozů za rok. 

Autobusový průmysl v následujících letech čekají změny v souvislosti s nařízením o emisních cílech CO2. Zástupci výrobců oceňují, že ministr dopravy Kupka na jednání Rady Evropské unie prosadil vynětí dálkových a příměstských autobusů z bezemisní dopravy a posunutí závazku plně bezemisních městských autobusů o pět let na rok 2035.  Výstava CZECHBUS v pražských LetňanechVýstava CZECHBUS v pražských Letňanech|e15

„Bez dostatečné motivace, ať už na straně nabíjecí infrastruktury, nebo daňových opatření, bude obtížné přesvědčit provozovatele, aby přešli od konvenčních vozidel na vozidla s nulovými emisemi,“ říká Zdeněk Petzl, výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu. Až 78 procent zboží v EU přitom přepravují výrobci a distributoři po silnicích.

Jedním z hlavních bodů 12. ročníku veletrhu CZECHBUS je elektrifikace veřejné dopravy, středeční program tak nabídne konferenci Elektrické autobusy pro město. Novinkou veletrhu je udílení cen GRAND PRIX za nejinovativnější exponát nebo technologii. Poslední den akce, ve čtvrtek 23. listopadu, naváže na autobusový veletrh energetická konference ENERGO SUMMIT.