Nejvyšší správní soud: Regiojet musí ve sporu o monopol dát více informací
Správní řízení vede ÚOHS s Českými drahami na podnět RegioJetu od roku 2012. Zatím ale rozhodnutí nevydal. Státního dopravce ÚOHS podezřívá ze zneužití dominance na trati Praha - Ostrava. České dráhy od začátku řízení popírají, že by zákon porušily.
RegioJet postup úřadu v minulosti několikrát kritizoval. „Místo toho, aby se ÚOHS zaměřil na prošetření podnákladových cen Českých drah, snažil se celou věc zdržovat nepochopitelným získáváním detailních informací od dopravce RegioJet,“ uvedl loni po prohře firmy u Krajského soudu v Brně mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj.
RegioJet u soudu protestoval mimo jiné proti množství informací, který ÚOHS po RegioJetu a skupině Student Agency požadoval. ÚOHS se hájil tím, že informace potřebuje k vyhodnocení situace na trhu a chtěl je i po dalším dopravci, kterým je LEO Express. Krajský soud loni dospěl k závěru, že ÚOHS požadoval jen informace související se správním řízením, které vede. Jejich množství je přiměřené stejně jako doba, jak dlouho úřad řízení vede. To nyní potvrdil i NSS.
Na jednání Českých drah si kromě RegioJetu stěžoval i konkurenční Leo Express. České dráhy podle svých konkurentů jezdí za nepřiměřeně nízké až predátorské ceny. ÚOHS chtěl, aby České dráhy vedly podrobnější evidenci nákladů a výnosů, což je údajně v zájmu rozvíjející se liberalizace trhu v osobní železniční dopravě.
ÚOHS zatím tvrdil, že z dat, která má k dispozici, nelze určit ekonomiku provozu Českých drah na lince. Účetnictví firmy měl rozebrat znalecký posudek. RegioJet tvrdil, že posudek není potřeba, protože České dráhy povinně vedou oddělenou účetní evidenci pro dopravu v závazku veřejné služby podle jednotlivých linek.
RegioJet chtěl, aby ve sporu bylo vydáno předběžné opatření, což v říjnu 2012 zamítl Krajský soud v Brně. Antimonopolní úřad začal cenovou politiku Českých drah zkoumat na podzim 2011, v lednu 2012 zahájil řízení.