Norsko chce postavit světový unikát, tunel pro lodě

Vizualizace lodního tunelu Stad

Vizualizace lodního tunelu Stad Zdroj: Norska pobrezni straz

Tunely na souši se staví již tisíce let, tunel na moři však v současné době v provozu žádný není. Norská vláda chce postavit vůbec první funkční tunel pro lodní dopravu, návrh však musí ještě schválit parlament.

Tunel, jenž má vést skrze poloostrov Stad v okrese Sogn og Fjordane v západním Norsku, má být 45 metrů vysoký, 36 metrů široký a dlouhý 1,7 kilometrů. Stadský lodní tunel bude jediný svého druhu na světě a budou jím moci proplouvat lodě o hmotnosti 16 tisíc tun.

„Je to skutečně výzva, o které jsme nikdy předtím neslyšeli, stavba zahrnuje vybudování ochranné hráze, která bude zajišťovat, že se voda do tunelu v průběhu jeho výstavby nedostane“ vysvětlil pro BBC Robert Benaim z Královské akademie stavitelství ve Velké Británii. Namísto tesání do skály postaví stavaři tunel vyvrtáním díry do skály na úrovni mořské hladiny a dvanáct metrů pod ní.

Vláda tunel nestaví proto, že by lodím ušetřil čas cestováním, odhaduje se, že cesta tunelem a okolo poloostrova bude trvat stejnou dobu. Důvod tunelu je čistě bezpečnostní. Poloostrov Stad, jehož nejužší částí má tunel vést, je znám častým výskytem bouřek, které lodní dopravu znemožňují a je nejnebezpečnějším místem norské lodní dopravy. Podle BBC tam od konce druhé světové války zemřelo, převážně za špatného počasí, 33 lidí.

První návrhy tunelu pocházejí z devatenáctého století, do současnosti bylo vypracováno 18 studií, které zkoumají, jestli bude mít stavba nějaký přínos pro společnost. Rozpočet tunelu je odhadován na 1,7 miliard norských korun (asi 5,8 miliard korun). Norové mají pověst dobrých tunelářů, postavili například nejdelší silniční tunel na světě.