Nové berlínské letiště možná nebude fungovat ani v roce 2017

Letiště Berlin Brandenburg International zatím zeje prázdnotou

Letiště Berlin Brandenburg International zatím zeje prázdnotou Zdroj: byteschieber, Flickr.com (CC BY-SA 2.0)

Letiště Berlin Brandenburg International
Letiště Berlin Brandenburg International
Letiště Berlin Brandenburg International
Letiště Berlin Brandenburg International
Letiště Berlin Brandenburg International
20
Fotogalerie
Novému berlínskému letišti hrozí, že se ho nepodaří otevřít ani před koncem roku 2017, řekl berlínský zastupitel Martin Delius, který řídí městský výbor pro dohled nad vznikem Letiště Willyho Brandta. Kvůli právním sporům podle něj v současné době stavba téměř nepokračuje, na konci příštího roku navíc vyprší platnost stavebního povolení.

Nové letiště na jihovýchodě německé metropole melo být původně otevřeno už v roce 2011, termín byl však už čtyřikrát odložen. „Nyní oficiálně platí harmonogram, který na jaře připravilo bývalé vedení letiště.

To znamená, že se otevření plánuje na druhou polovinu roku 2017, přesněji začátek třetího čtvrtletí. Vzhledem k tomu, že se objevují stále nové problémy, ale nepovažuji za pravděpodobné, že se to v roce 2017 vůbec stihne,“ řekl Delius.

Letiště má dlouhodobě problém se zabezpečením proti požáru, další komplikace letos přinesly právní spory s firmami, které stavbu zajišťují. „Přinejmenším pět dodavatelských podniků je podezřelých, že se při stavbě dopustily zpronevěry veřejných prostředků,“ řekl Delius. Kvůli vyšetřování musely dotčené firmy zastavit práci na letišti.

Dokončení stavby může navíc ohrozit skutečnost, že na konci roku 2016 vyprší stavební povolení pro letiště. Zemská vláda v Braniborsku, na jehož území se letiště nachází, se tomu ale podle Deliuse snaží zabránit návrhem speciální vyhlášky, podle které by bylo v této spolkové zemi možné prodlužovat platnost povolení pro stavby, jež jsou ve veřejném zájmu.

Náklady rostou

Letiště Willyho Brandta se má stát třetím největším německým vzdušným přístavem po Frankfurtu nad Mohanem a Mnichovu. Mělo by nahradit berlínská letiště Tegel a Schönefeld, která už technicky nevyhovují současným potřebám. Ročně by mělo odbavit asi 27 milionů cestujících, podle Deliuse ale plánovaná kapacita nebude stačit potřebám.

„Už nyní odbavují Tegel a Schönefeld dohromady 27 milionů lidí ročně. Je tedy jasné, že Schönefeld bude muset zůstat alespoň částečně v provozu,“ řekl. Letiště Schönefeld leží v sousedství nově stavěného Letiště Willyho Brandta.

Problémy se stavbou nového letiště vedly i k výraznému zvýšení nákladů. Původní rozpočet počítal s 2,5 miliardy eur (67,6 miliardy korun). Podle současných odhadů by se celková částka mohla vyšplhat na šest miliard eur (162 miliard korun), Delius ale varuje, že může být i vyšší. „Ve srovnání s podobně velkými letišti bude to berlínské rozhodně nejdražší,“ řekl.