Nové letiště v Berlíně je téměř hotové, měří se s Heathrow

Letiště Berlin Brandenburg International

Letiště Berlin Brandenburg International Zdroj: berlin-airport.de

Letiště Berlin Brandenburg International
Letiště Berlin Brandenburg International
Letiště Berlin Brandenburg International
Letiště Berlin Brandenburg International
Letiště Berlin Brandenburg International
20
Fotogalerie
V Berlíně finišuje stavba nového obřího letiště. Otevírat má za necelé dva měsíce - 3. června. Moderní vzdušný park vzniká rozšíření současného letiště Schönefeld na jižním okraji Berlína. Za hodinu má odbavit až 4500 cestujících, ročně 27 milionů a postupně až 50 milionů. Berlín chce konkurovat Frankfurtu nebo londýnskému Heathrow a přitáhnout cestující i ze sousedního Česka a Polska. Při simulaci provozu se ale ukázalo, že by terminál nemusel očekávaný nápor cestujících zvládnout.

Letiště Berlin Brandenburg International (BBI) celkově zabere 1470 hektarů, což odpovídá rozloze 2 tisíc fotbalových hřišť. Po svém dokončení nahradí i druhé berlínské letiště Tegel. BBI je v současnosti jednou z největších infrastrukturních staveb v Německu a největším letištním staveništěm v Evropě.

Letiště Berlin Brandenburg International - vizualizace

Kapacita centrálního šestipatrového terminálu má být postupně zvyšována až na 45 až 50 milionů cestujících ročně. Počítá se, že spolu s dalšími navázanými projekty vytvoří asi 40 tisíc pracovních míst.

Letiště Berlin Brandenburg InternationalLetiště Berlin Brandenburg International | berlin-airport.deRodící se šestipatrový terminál

Na staveništi vzdušného přístavu, který ponese jméno spolkového kancléře Willyho Brandta, se už několik měsíců konají noční testy, při nichž komparzisté simulují různé situace, které mohou při provozu nastat. Podle mluvčího letiště Leifa Erichsena odhalily, že ve špičce se mohou u odbavovacích přepážek vytvářet dlouhé fronty.

Letiště Berlin Brandenburg InternationalLetiště Berlin Brandenburg International | berlin-airport.deNoční simulace provozu na novém berlínském letišti

Management letiště se proto rozhodl v sousedství hlavní budovy přistavět montovanou halu s 20 přepážkami a dalšími bezpečnostními kontrolami. Použita má být jen v případě, že kapacita centrálního terminálu s 96 odbavovacími přepážkami nebude stačit.

Čtěte také:

Pražské letiště slaví 75 let; zahájilo výstavu a křtilo knihu

Frankfurt má novou ranvej. Chce být znovu kontinentální jedničkou

Pokud se v provozu ukáže, že tato „bezpečnostní rezerva“ nebude třeba, bude ji podle mluvčího možné znovu rychle odstranit. Náklady na její stavbu provozovatel vyčíslil na zhruba 2,5 milionu eur (asi 62 milionů korun).

Projekt za 2,5 miliardy eur (přibližně 62 miliard korun) provázejí problémy už od začátku. Ty několikrát oddálily jeho zprovoznění. Naposledy bylo otevření posunuto kvůli potřebě vybudovat dodatečné pavilony pro nové bezpečnostní skenery na tekutiny kvůli nařízení Evropské komise, které od dubna příštího roku ruší současná omezení pro množství tekutých látek, jež si pasažéři mohou brát na palubu letadel.