Nové motoráky Stadler mají problémy s komunikací na přejezdech

Nové motorové vlaky Stadler nekomunikují optimálně se zabezpečovacím zařízením 14 železničních přejezdů na trati z Jihlavy přes Horní Cerekev do Jihlávky. Strojvedoucí mají v tomto úseku přikázanou opatrnou jízdu. Před přejezdem musejí houkat a snížit rychlost. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) chystá výměnu zařízení u přejezdů asi za 120 milionů korun. S novým jízdním řádem platným od 9. prosince začne na Vysočině pravidelně jezdit 13 nových motoráků Regio-Shuttle RS1 od firmy Stadler.

„Jinde se nám nic takového neprojevilo,“ uvedl Pavel Surý, ředitel oblastního ředitelství SŽDC v Brně. Na úseku mezi Rantířovem a Jihlávkou se podle něj problém týká kolejových obvodů z let 1970 až 1975. Není stoprocentně jisté, že projíždějící motorák Regio-Shuttle spustí zabezpečení. „Zatím se nestalo, že by neovlivnil ten přejezd, ale nemůžeme riskovat, že se to stane,“ upřesnil Surý.

Kvůli snižování rychlosti u přejezdů nabírají vlaky na této trati zpoždění, řekla Lenka Horáková, ředitelka krajského centra ČD. „Zásadním způsobem to znepříjemňuje život lidem bydlícím v těsné blízkosti těchto přejezdů,“ dodala. Uvedla, že za dráhy může říci, že nové vlaky jsou schváleny pro provoz v Česku, mají všechna technická osvědčení a splňují mezinárodní normy. „Takže naprosto nečekaný problém je pravděpodobně na straně partnera, SŽDC,“ uvedla.

Modernizaci problematických přejezdů se chystá SŽDC provést asi do dvou let. „Jsem optimista a doufám, že to bude za kratší dobu,“ uvedl Surý. Podle něj měla správa železniční cesty tuto investici i tak ve svém plánu. V nejbližší době by u přejezdů mělo být instalováno provizorní zařízení, které zajistí bezpečný provoz na trati. „Začneme s přejezdy v obytných zónách, to jsou dva ze 14. Vlaky tam houkají, takže je to nepříjemné pro obyvatele,“ uvedl Surý. Potíže nejsou v Horní Cerekvi, kde je podle Surého starší elektromechanické zabezpečovací zařízení.

Motoráky pro regionální dopravu na Vysočině nakoupily České dráhy. První Regio-Shuttle začal v kraji jezdit loni na podzim, letos dodávky pokračovaly. „Jednotek je už na Vysočině fyzicky přítomno všech 13 a deset nebo jedenáct už má i průkazy způsobilosti,“ řekla Horáková. Všechny nové vlaky pro Vysočinu stály kolem 700 milionů korun, unie zaplatí zhruba 40 procent nákladů. Nové motoráky budou jezdit na většině tratí kraje.