O dotované vlaky se bude soutěžit již letos, hlavně o tratě na severu

City Elefant

City Elefant Zdroj: CC BY 3.0: Petr Stefek

Ministerstvo dopravy oprašuje myšlenku na vpuštění konkurence do dotované železnice, kterou nyní provozují pouze České dráhy. Jak deníku E15 řekl první náměstek ministra Milan Feranec, o první dotované tratě se začne soutěžit ještě letos. „Bude to dobré pro cestující a myslím, že to prospěje i Českým drahám. Ať předvedou, co umí,“ řekl Feranec.

Ministerstvo chce v první várce vrhnout na trh čtyři až pět tratí, minimálně o jednu z nich se dopravci začnou přetahovat ještě před koncem roku. Konkrétní seznam relací úřad ještě ladí, téměř jistě ale půjde o spoje Plzeň–Most a Liberec–Pardubice, kde ČD končí stará smlouva.

Zmíněné tratě jsou v tuzemské železniční síti kuriozitou. Dráhy na nich jezdí na základě smluv z roku 2006, které vzešly z prvních (a jediných dokončených) tendrů na dotované rychlíky. Dráhy tehdy soutěže vyhrály, čelily ale podezření, že takříkajíc podkoply ceny. Smlouvy definitivně vyprší letos v prosinci, zmatkující ministerstvo je ale zadalo drahám na příští rok provizorně bez soutěže. Hovoří se rovněž o severočeských spojích Praha–Ústí nad Labem–Cheb a Praha–Ústí nad Labem–Děčín.

Právě po posledně jmenované soukromí dopravci lační nejvíce, neboť zde jezdí relativně hodně cestujících. Přesný harmonogram liberalizace předloží ministerstvo vládě do konce srpna.

Ministerstvo ročně platí za rychlíky Českých drah na základě přímého zadání čtyři miliardy korun. Postupem času by se celá suma měla rozdělovat v soutěžích. Pilotní soutěž o trať Ostrava–Opava–Krnov–Olomouc přitom musela být zrušena. Kvůli vyřazení Arrivy v ní totiž jako jediný zájemce zůstal RegioJet. České dráhy klání bojkotovaly. Tím byla plánovaná liberalizace na delší čas uložena k ledu.

„Z této první soutěže jsme se poučili, nové tendry chystáme velice pečlivě,“ doplnil Feranec. Vedle českých RegioJetu a Leo Expressu za otevření trhu horuje například i německá Arriva nebo britský National Express. V tuzemsku už mají dcery, které však zatím nemají do čeho píchnout. Vítězové soutěží zřejmě získají smlouvy se státem na 15 let, poprvé vyjedou v prosinci 2016.

Manažeři bez doložek
Šéfové firem podřízených ministerstvu dopravy nemohou počítat s tučným odstupným. „Upravíme i stávající smlouvy tak, aby z nich konkurenční doložky zmizely,“ uvedl ministr dopravy Prachař. Podle něj jde o reakci na kauzu bývalého ředitele ČD Dalibora Zeleného, který si měl tímto způsobem přijít na miliony korun. Ministerstvo ale Zeleného nároky neuznalo, kauza tak možná skončí u soudu.