Obavy z konkurence? Lufthansa brání záchraně aerolinek Alitalia

Embraer ERJ-170 aerolinek Alitalia

Embraer ERJ-170 aerolinek Alitalia Zdroj: CC BY-SA 2.0: Aero Icarus

Německé vlajkové aerolinie Lufthansa vyzvaly Evropskou komisi, aby zabránila investici arabské letecké společnosti Etihad Airways do ztrátového italského přepravce Alitalia. Etihad ve svém rozšiřování využívá státní pomoci, a deformuje tím trh, argumentuje Lufthansa.

Etihad Airways ze Spojených arabských emirátů v neděli sdělila, že se blíží dohodě o investici do Alitalie. Přepravce již koupil podíly v řadě leteckých společností, včetně Air Berlin, irské Air Lingus a dále ve Virgin Australia. Podle zpráv tisku chce Etigad do Alitalie investovat 350 milionů eur (9,6 miliardy korun), a získat tak v italské společnosti podíl 49 procent.

„Odmítáme opakované subvence a částečné zestátňování evropských aerolinií, ať evropskými státy nebo státem vlastněnými společnostmi mimo EU,“ uvedla Lufthansa. Německý přepravce důrazně lobbuje proti leteckým společnostem bohatých arabských zemí Perského zálivu Etihad, Emirates nebo Qatar Airways a jejich rychlé expanzi v Evropě.

Lufthansa dodala, že evropští politici by měli přestat vymýšlet, jak zatížit evropské letecké společnosti opatřeními jako je povinnost obchodování s emisemi, daně na cestující nebo zákazy nočních letů, a zaměřit se místo toho na zajištění spravedlivého rámce. „Procházíme bolestným snižováním nákladů a potřebujeme férovou konkurenci,“ uvedla Lufthansa, která nyní uskutečňuje program restrukturalizace.

Italský ministr dopravy Maurizio Lupi v reakci na prohlášení Lufthansy německou společnost obvinil, že se bojí konkurence. Jednání mezi Alitalií a Etihad označil za styky mezi soukromými subjekty. „Státní pomoc? Obcházení (pravidel hospodářské soutěže)? Spíše se zdá, že se Lufthansa bojí konkurence,“ řekl Lupi podle agentury ANSA.

Alitalia zatím přežije

Alitalia se v říjnu dohodla s bankami na úvěru 200 milionů eur a v prosinci pak úspěšně zvýšila kapitál prodejem akcií za 300 milionů eur. Oba kroky byly součástí záchranného plánu, který podporuje italská vláda a který má pomoci udržet aerolinky nad vodou, než se pro ně podaří najít strategického investora. Plán kritizovala už v říjnu společnost International Airlines Group, která vlastní British Airways a španělskou Iberii.

Podle informovaných zdrojů agentury Reuters získala Alitalia nakonec od bank namísto původně slíbených 200 milionů jen 165 milionů eur. Jeden ze zdrojů ale dnes řekl, že to je dostatečná suma na to, aby zacelila finanční mezeru do doby, než Etihad rozhodne o své investici.

Hlavním akcionářem Alitalie byla donedávna s podílem 25 procent francouzsko-nizozemská letecká společnost Air France-KLM. Ta se ale odmítla zúčastnit zvýšení kapitálu, a její podíl se tak snížil na sedm procent.