Letitý problém s nulovým nebo nekvalitním pokrytím mobilních sítí ve vlacích má konečně řešení. Operátoři se shodli na třech bodech: Zahustit současnou síť GSM a LTE vysílačů výstavbou nových, které by signál patřičně zvýšily. Dovybavit vysílače Správy železniční a dopravní cesty vlastními systémy. Nové vlaky, do kterých by signál nepronikl, vybavit opakovači, které pokryjí celou soupravu.
Zatímco ve většině států západní Evropy mohou cestující z vlaků bez problémů volat, v tuzemsku jde o dlouhodobou potíž. Obdobné řešení, které operátoři navrhují, vyšlo v Rakousku na více než sto milionů eur, téměř 2,7 miliardy korun. Kalkulace pro české prostředí zatím neexistuje, měla by být ale citelně nižší.
„Už stávající míra pokrytí mobilním signálem dává předpoklad, že řešení bude levnější. O podílu operátorů, dopravců a státu na financování se teprve bude diskutovat,“ vysvětlil Tomáš Prokopík, vedoucí pověřené pracovní skupiny Asociace provozovatelů mobilních sítí.
Video: Z nejdelšího železničního tunelu v Česku, který vzniká u Ejpovic, si nyní rozhodně nezavoláte
Dodal, že spoluúčast státu a dopravců bude nutná, přičemž nespočívá výhradně ve finančních prostředcích, ale i ve sdílení nemovitostí, prostředků napájení či optických kabelů.
Operátoři na výzvu státu vytvoří pracovní skupinu s dopravci a SŽDC, ve které projednají navrhované řešení. Podle Prokopíka je realizovatelné do roka a půl.
Slabý signál je především mimo aglomerace. „Ve vlaku je velmi málo komunikačních kanálů – tři až čtyři – pro mnoho lidí na úzkém území. Na jednom kanále přitom obsloužíte nanejvýš osm lidí,“ přiblížil Karel Holek z Českého telekomunikačního úřadu.
Operátoři musejí do roku 2019 pokrýt padesát procent v aukci přiděleného území, o dva roky později území celé. Tuto povinnost splňují v předstihu, nyní pokrývají přes 85 procent území. Problém ovšem představuje kvalita signálu ve vlacích – ta je však nad rámec stanovených podmínek.
Kromě zahuštění sítě vysílačů operátoři navrhují instalovat do moderních souprav opakovače, které zachycují signál na plášti vlaku a zesílený ho předávají dovnitř. U starších vlaků to díky vyšší propustnosti signálu není nutné.