Hřbitov vlaků na brněnském dolním nádraží. Prohlédněte si rozsáhlou fotogalerii | E15.cz

Hřbitov vlaků na brněnském dolním nádraží. Prohlédněte si rozsáhlou fotogalerii

Michal Nosek

Brno dolní nádraží je nákladní železniční stanice v Brněve čtvrti Trnitá. Protíná jej osm dopravních a dvanáct manipulačních kolejí a tři vlečky. Část připomíná reznoucí šrotoviště kolejových vozidel.

Nádraží v současnosti chybí na mapě Brna, ale svůj historický význam bezesporu má. Jedná se o druhé nejstarší nádraží ve městě. Fungovalo od roku 1856. V současnosti je mimo provoz a projíždí jím pouze nákladní dopravy. O to zajímavější poklady zde rezavějí.

 "V areálu Dolního nádraží sídlí firmy na opravu lokomotiv, například Lokomont, které sem soustřeďují vyřazené stroje jako zdroje náhradních dílů. Většina opuštěných lokomotiv a ososbních vozů patří Klubu přátel kolejových vozidel (KPKV), který se od poloviny 90. let věnuje sbírce a renovaci historických vlaků. V depech jsou potom uloženy především parní lokomotivy," říká Petr Minařík z KPVK.

Podívejte se na video z testovacího okruhu ve Velimi

Šéf Výzkumného Ústavu Železničního Antonín Blažek

Vlaky, a soupravy, které testují na polygonu u obce Velim

Sbírka v současnosti čítá asi sedmdesát vozidel rozmístěných po moravských vlečkách. Zadní část areálu, u stále funkční točny i posuvny, je několikrát do roka využívána pro roztápění parních lokomotiv.

"Bohužel vlastník celého objektu, SŽDC, o areál nejeví zájem a plánuje celé nádraží zbourat i s unikátní vlečkou na výstaviště," dodává Minařík

 

Podobných míst jako je Brněnské dolní nádraží v České republice již moc není, protože jak čas plyne, vozidla bud končí ve šrotu, nebo si je rozbírají zájmové spolky. Asi nejznámněším pohřebištěm lokomotiv je Česká Třebová.

 

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah

Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!