Otevírání železničního trhu přinese cestujícím pohodlnější vlaky

Veřejná doprava má mít takové podmínky, aby mohla být vnímána jako kvalitní služba srovnatelně atraktivní s přímou individuální dopravou, zdůvodnilo v materiálu ministerstvo požadavek na kvalitativně vyspělejší vozidla, než která se na řadě méně významných rychlíkových tras objevují v současnosti.
Na tratích z Plzně do Mostu, z Liberce do Pardubic a z Liberce do Ústí nad Labem, kde se má soutěžit nejdříve, jezdí v současnosti dieselové vlaky řady 854 vzniklé modernizací starších vozidel vyráběných v sedmdesátých letech minulého století. Dalším typem jsou o něco mladší vozidla řad 842 a 843 vyráběná v devadesátých letech. Linky do Děčína a Ústí nad Labem pak obsluhují klasické rychlíkové vozy vyráběné v bývalé NDR.
Po roce 2016 se na těchto trasách mají postupně objevovat dieselová vozidla s alespoň pětinou sedadel v nízkopodlažních oddílech. Elektrické jednotky mají mít minimálně jeden nízkopodlažní nástup a bezbariérová WC. Zároveň ministerstvo dopravy požaduje, aby vozidla měla dostatečnou kapacitu a zvládala nápor cestujících i v dopravních špičkách bez toho, aby si pasažéři museli povinně kupovat místenky. Dostatečný prostor má být věnován i pro převážení jízdních kol.
Předpokládaný harmonogram soutěží na jednotlivé trasy | |||
---|---|---|---|
Zahájení nabídkového řízení | Předpokládaný termín pro podání nabídek | Zahájení provozu | Trať |
podzim 2014 | jaro 2015 | 2016/2017 | R 16: Plzeň - Most R 14: Liberec - Pardubice |
jaro 2015 | podzim 2015 | 2018/2019 | R 15: Liberec - Ústí nad Labem |
léto 2015 | zima 2016 | 2018/2019 | R 5: Praha - Ústí nad Labem - Karlovy Vary - ChebR 20: Praha - Roudnice nad Labem - Ústí nad Labem - Děčín |
podzim 2015 | jaro 2016 | 2019/2020 | R 27: Ostrava - Opava - Krnov - Olomouc |
Při nákupu požadovaných vlaků předpokládá ministerstvo dopravy využití evropských dotací z Operačního programu doprava. V hře jsou přitom dva modely vlastnictví vozidel. Prvním je model, kdy vozidla vlastní objednatel, tedy stát, a dopravce je na trase pouze provozuje. Druhou cestou je situace, kdy jsou vozidla přímo majetkem dopravní společnosti, která je využívá.
Alespoň v prvních tendrech předpokládá resort dopravy využití druhé možnosti, protože stát dosud nemá kapacity na údržbu vlastních vozidel. Nevýhodou je ale maximální hodnota evropské dotace, kterou je možné v tomto případě na pořízení vlaků čerpat. Pokud vozidla vlastní objednatel dopravy (stát), může dosáhnout až na 85 procent z celkové ceny. V opačném případě je strop 40 procent z celkových nákladů a jen ve výjimečných případech má dopravce nárok na stejnou výši dotace jako objednatel.